Sökning: "matematikens historia"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden matematikens historia.
1. Den bortprioriterade historien
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER
2. Matematikens historia i matematikundervisningen : en intervjustudie om lärares uppfattningar av matematikhistoria
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Matematikens historia är ett ämne som ingår i läroplanen för matematik men som sällan fårnågot större utrymme i undervisningen. Hur kommer det sig? Syftet med studien var attundersöka möjligheterna att tillämpa historia i gymnasieskolans matematik genom attundersöka gymnasielärares uppfattningar av matematikens historia. LÄS MER
3. En introduktion till 3x+1 problemet och dess matematiska omfång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : 3x+1-problemet, även känt som Collatz förmodan, är ett av matematikens många olösta problem. Problemet uppkommer från en funktion som kan formuleras genom en räknelek: Välj ett positivt heltal 𝑥. Om talet är udda, multiplicera det med 3 och addera med 1. Om talet är jämnt, dividera det med 2. LÄS MER
4. Matematikens historia i undervisningen? : En kvalitativ läromedelsanalys av läroböckers historieanvändning från Lgy 70, Lpf 94 och Lgy11
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Flertalet studier pekar på positiva effekterna med att använda historia i matematikundervisningen och just matematikens historia finns med som centralt innehåll i läroplanerna Lgy70, Lpf94 och Lgy11. Rapporter visar lärobokens centrala plats i undervisningens innehåll och given läroböckers plats i den svenska skolan är syftet med denna kvalitativa läromedelsanalys att se när och hur matematikens långa historia framträder i läroböckerna. LÄS MER
5. Uppgifter med anknytning till matematikens historia i läroböcker för det svenska gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning om användningen av matematikens historia i undervisningen har pågått länge medan läroboksforskning å andra sidan är ett relativt nytt ämne. Denna uppsats rör sig i gränslandet mellan dem båda och rör specifikt uppgifter i läroböcker. LÄS MER