Sökning: "matematikglasögon"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet matematikglasögon.

  1. 1. Passar dockans mössa på mig? : Fem förskollärares beskrivningar av matematikundervisningen för barnen 1 - 3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Fanny Johansson; Therese Holmgren; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; matematikglasögon; matematikundervisning; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare använder artefakter i matematikundervisningen med de yngsta barnen. Enligt läroplan för förskolan, Lpfö 18, ska förskolan skapa möjligheter för barnen att möta såväl planerad som spontan matematikundervisning som tar sin utgångspunkt i barnens tidigare erfarenheter och intressen (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 2. "Om du har matematikglasögon på dig, så finns det överallt" : Intervjustudie om förskollärares och barnskötares inställning till matematik i förskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktoria Ekström; Anna Reske; [2020]
    Nyckelord :matematikundervisning; inställning; yttre faktorer; ramfaktorteoretiskt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares och barnskötares inställning till matematik i förskolan samt hur yttre faktorer som sker i verksamheten kan påverka matematikundervisningen. Studiens syfte är angeläget då vi författare mött både förskollärare och barnskötare med olika inställning till matematikämnet i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Synliggörandet av matematik i förskolan : Förskollärares och förskolechefers tankar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Frick; Joanna Möller; [2013]
    Nyckelord :Lpfö98 rev; 2010 ; matematik; begrepp; språk; reflektion; medvetenhet; kunskap;

    Sammanfattning : Redan i förskolan läggs grunden för barns utveckling av matematikkunskaper. Därför är det oerhört viktigt att arbeta med matematik i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Vardagsmatematik i förskolan : Pedagogernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Robab Rooshan Shad; [2012]
    Nyckelord :demokrati; didaktik; matematik; förskola; vardagsmatematik; sociala regler; problemlösning; förskolebarn; pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskap i matematik är idag en nödvändighet för alla individer. Förståelsen och upplevelsen av matematik har stor betydelse för hur barn upprätthåller sociala regler, beskriver sin omvärld och löser problem. Som vuxen är matematiken grundläggande för ett demokratiskt tänkande, underlättar vardagsbeslut och yrkesliv. LÄS MER

  5. 5. Lika viktigt som att andas! En intervjustudie om matematiken i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annette Marshall; [2012]
    Nyckelord :matematik; begrepp; pedagog; arbetssätt; metod; ;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna undersökning är att få ta del av hur pedagoger ser på ämnet matematik iförskolan samt vilket arbetssätt de använder sig av. Jag använde mig av följandefrågeställningar: Hur beskriver pedagogerna sitt matematiska innehåll med barnen iförskolan och vilka möjligheter och hinder kan de se i det matematiska arbetet i förskolan?Jag valde att använda mig av en kvalitativ forskningsintervju som metod. LÄS MER