Sökning: "matematikinlärning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden matematikinlärning i förskolan.

  1. 1. Skönlitteraturens inverkan på matematikinlärningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Beatrice Svedjekrans; Marie Dorbell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; inlärning; högläsning; pedagogik; intresse; böcker; litteratur; barn;

    Sammanfattning : I Sverige är matematik och svenska de ämnen som får störst fokus i skolan, framför allt i dänger årskurserna samt förskolan. Det finns forskning som påvisar att läsning har en positivinverkan på barns matematikkunskaper, vilket innebär att de två största ämnena i skolan skulle kunna integreras. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Lewerin; Helena Nyberg; [2021]
    Nyckelord :matematik; utomhusmatematik; utemiljö; matematikinlärning; undervisning och konkret matematik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö. Bakgrund: Matematik spelar en stor roll i vår vardag och det samhälle vi lever i. Förskolan har ett viktigt uppdrag i att ge barnen möjligheter att erfara matematik i samspel med andra barn och förskolepersonal. LÄS MER

  3. 3. "Ett två tre kakan är uppe" : Små barns matematik i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Marielle Aronsson; [2016]
    Nyckelord :matematik; förskolan; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bredare kompetens om hur små barn lär matematik i samspel med andra. De frågeställningar som arbetet har är följande: Vilka matematiskakunskaper använder små barn i samspel med andra? Vilken betydelse har omgivningen på barns matematikinlärning? Jag använde videoobservation som mätningsinstrument för att få svar på frågeställningarna. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn på och arbete med matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mie Song; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; curriculum; comprehension; interaction; socio-cultural viewpoint; Matematik; läroplan; uppfattning; interaktion; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger uppfattar matematik utifrån förskolans läroplan och hur de arbetar med matematik i enighet med läroplanens strävansmål. Tidigare gjorda studier om pedagogers uppfattningar om matematik i förskolan har visat att pedagogers attityd och inställning till matematik är avgörande för barns matematikutveckling. LÄS MER

  5. 5. Ska vi räkna färger? : En undersökning av förskolepersonalens uppfattning av goda matematiska miljöer inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Smulter; Linda Vilhelmsson; [2015]
    Nyckelord :förskola; förskolepersonal; matematik; läroplan; semiotik; innehållsanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vad förskolepersonalen uppfattar som goda matematiska miljöer inomhus- respektive utomhus, samt hur dessa miljöer kan kopplas till läroplanens mål gällande matematik. Genom att låta personal i förskolan ta bilder på miljöer samt kommentera dessa bilder som de bedömer har goda förutsättningar för matematiskt lärande har vi, med hjälp av en semiotisk bildanalys samt en innehållsanalys, kunnat plocka ut viktiga aspekter i miljön samt vilka områden som förskolepersonalen lägger mest fokus på i de matematiska miljöerna. LÄS MER