Sökning: "matematikkunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet matematikkunskap.

  1. 1. Programmeringens potentiella funktion i matematikundervisningen : En tematisk analys av matematiklärares programmeringsuppgifter och deras argument och tankar kring sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Programmering; matematikundervisning; datalogiskt tänkande; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad aktiva matematiklärare i högstadiet anför för argument gällande programmeringens funktion i matematikundervisningen. För att besvara studiens frågeställning har examinationsuppgifter från en vidareutbildning i programmering för matematiklärare analyserats med en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan : En studie om hur matematik kan synliggöras i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sabina Edfeldt-Opalinski; Bushra Touma Matti; [2023]
    Nyckelord :Bishop; förskollärare; matematikkunskap; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur matematik kan synliggöras i vardagen och hur förskollärare arbetar med matematikundervisning i förskolan. Kvalitativ metod valdes för intervjuer med åtta förskollärare i fyra olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Vad som är VIKTIGT att läraren gör på en matematiklektion : En kvantitativ enkät om elevers attityder och självuppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Nasrin Naseri; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns många studier som har utforskat elevers attityder till matematikundervisning eller elevers attityder till vem som är en bra matematiklärare, men relationen mellan elevers attityder till matematikundervisning och elevers självuppfattningar till sin egen matematikkunskap är mindre beforskad. Variabler som definierar en bra matematiklärare hos elever som har en negativ självuppfattning om sin matematikkunskap kan urskiljas från variabler som definierar en bra matematiklärare hos elever som har en positiv självuppfattning om sin matematikkunskap. LÄS MER

  4. 4. Proportionalitet i undervisning av procent : En fallstudie av kunskapstransposition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elena Avdonina; [2020]
    Nyckelord :Korsvis multiplikation; matematik 1a; procent; proportionalitet; proportionsmetod; reguladetri; transposition av kunskap;

    Sammanfattning : Syftet för detta examensarbete är att beskriva hur matematikkunskap i termer avpraxeologier utvecklas och får liv hos eleverna in en undervisningssituation. Studien ärinspirerad av aktionsforskning och beskriver ett försök att introducera en lösningsteknik,kallad proportionsmetoden, i samband med undervisning inom området procent i kurs 1apå gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik : En intervjustudie om hur svenska skolor arbetar med särskilda åtgärder och vilka dilemman som stöts på

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ann Brattström; [2020]
    Nyckelord :Newly arrived middle school students; basic math knowledge; special measures; dilemma; Nyanlända mellanstadieelever; grundläggande matematikkunskaper; särskilda åtgärder; dilemma;

    Sammanfattning : När nyanlända elever, som kommer till Sverige i åldern 9 till 12 år, har stora kunskapsluckor i matematikkunnandet blir det ett utmanande arbete för den svenska skolan att tillgodose dessa elevers behov av stöd. Syftet med denna studie är fördjupa kunskap om hur svensk skola arbetar med nyanlända mellanstadieelever som på grund av bristande grundläggande matematikkunskaper är i behov av särskilt stöd. LÄS MER