Sökning: "matematiklärande"

Visar resultat 16 - 20 av 126 uppsatser innehållade ordet matematiklärande.

  1. 16. Student Response Systems in a classroom context for teaching mathematics : A designoriented research study for generating and collecting teacher knowledge and experiences

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ella Klara Westerlund; [2022]
    Nyckelord :student response systems; mathematics; classrooms; Mentimeter; higher education; K-12; student-responssystem; matematik; klassrum; högre utbilding; gymnaisal utbilding;

    Sammanfattning : This study has gathered insights and knowledge of Student Response Systems (SRS) within mathematics teaching in a classroom context to serve as inspiration for future research and design. Using Research through Design together with Participatory design methodologies, it has gathered qualitative data directly from end users, mathematics teachers. LÄS MER

  2. 17. Vad som är VIKTIGT att läraren gör på en matematiklektion : En kvantitativ enkät om elevers attityder och självuppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Nasrin Naseri; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns många studier som har utforskat elevers attityder till matematikundervisning eller elevers attityder till vem som är en bra matematiklärare, men relationen mellan elevers attityder till matematikundervisning och elevers självuppfattningar till sin egen matematikkunskap är mindre beforskad. Variabler som definierar en bra matematiklärare hos elever som har en negativ självuppfattning om sin matematikkunskap kan urskiljas från variabler som definierar en bra matematiklärare hos elever som har en positiv självuppfattning om sin matematikkunskap. LÄS MER

  3. 18. Om att lära matematik i relation till matematisk resiliens : En kvalitativ intervjustudie med gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Sinclair Hällgren; Lina Fröjelid; [2022]
    Nyckelord :Mathematical Resilience; Mathematical Learning Difficulties; Upper Secondary and Adult Education; Special Education; Mindset; the Growth Zone Model; matematisk resiliens; matematiksvårigheter; gymnasie- och vuxenstuderande; specialpedagogik; mindset; the growth zone model;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att undersöka erfarenheter av och uppfattningar om matematiklärande hos gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter för att därigenom öka kunskapen om denna elevgrupp och bättre kunna möta skilda undervisningsbehov. Frågeställningarna som ämnas besvaras är hur gymnasie- och vuxenstuderande som befinner sig i matematiksvårigheter beskriver sina möjligheter till lärande och utveckling i matematik och på vilket sätt dessa uppfattningar och erfarenheter kan relateras till begreppet matematisk resiliens. LÄS MER

  4. 19. Utomhusmiljön en plats för matematiklärande : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter i arbetet med matematik i utomhusmiljön

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Selma Hadzihafizbegovic; Klara Kelava; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhet; Fenomenologi; Förskollärare; Upplevelse; Utomhusmiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete utgår från en kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter i arbetet med matematik i utomhusmiljön. Eftersom vi valde att skriva en studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter valde vi att utgå från fenomenologi som vetenskapsteori och forskningsansats. LÄS MER

  5. 20. Digitala verktyg för att stödja elevers lärande inom taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Mathilda Bergvall; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; number sense; mathematics learning; elementary school.; Digitala verktyg; taluppfattning; matematiklärande; grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur digitala verktyg stödjer elevers lärande inom taluppfattning, och målet är således att bidra med mer kunskap om varför och hur verktygen stödjer eleverna. I uppsatsen presenteras de missuppfattningar och svårigheter som elever har med taluppfattning bland annat inom multiplikation och division, samt hur dessa problem kan lösas med digitala verktyg. LÄS MER