Sökning: "matematiklärare på högstadiet"
Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden matematiklärare på högstadiet.
11. Tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter och förutsättningar i praktiken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning I det svenska utbildningssystemet är det en utmaning för matematiklärare att skapa lärmiljöer som leder till likvärdig utbildning för alla elever. Då detta arbete är både komplext och utmanande krävs samarbete mellan olika professioner för att skapa tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen. LÄS MER
12. "Det är superviktigt att det blir fel svar" : Hur matematiklärare i högstadiet använder, motiverar och hanterar svårigheter i metoden Enskilt-Par-Alla
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för hur och varför matematiklärare i högstadiet använder EPA. Tre lärare på högstadiet som frekvent använde EPA eller någon variant intervjuades. Dessa intervjuer genomsöktes efter teman och strukturerades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER
13. Användning av film som stöd i matematikundervisning på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I detta arbete har vi arbetat med hur åtta verksamma lärare ser på film i matematikundervisningen. Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur några verksamma, undervisande lärare ser på filmvisningen på högstadiets matematiklektioner. LÄS MER
14. Matematiklärare på högstadiet och deras beskrivning av sin undervisning för elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur några matematiklärare på högstadiet beskrev sin kunskap om begreppet språklig sårbarhet och hur detta i sin tur speglade den undervisning dessa lärare erbjöd elever i språklig sårbarhet. Den metod som användes för att undersöka detta var en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där 13 matematiklärare på högstadiet intervjuades. LÄS MER
15. Elever i matematiksvårigheter : Från lärarnas perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa hur matematiklärare på högstadiet ser på elever i matematiksvårigheter och sin roll i arbetet med dessa elever. Frågeställningar: - Hur ser några lärare på högstadiet på elever i matematiksvårigheter? - Hur säger lärare på högstadiet att de arbetar med elever i matematiksvårigheter? - Vad grundar lärare på högstadiet sitt arbete med elever i matematiksvårigheter på? Metod: En kvalitativ studie där det empiriska materialet är insamlat genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER