Sökning: "matematikläroböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade ordet matematikläroböcker.

  1. 6. Problemlösning i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anastasia Vourvoulia Düberg; [2023]
    Nyckelord :teaching mathematics through problem solving; problem solving; Problemlösning; Japansk undervisning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka problemlösning som undervisningsmetod och dess eventuella påverkan på elevernas attityd kring matematik. Problemlösning kan, när den används och anpassas efter elevernas behov, vara ett fruktbart verktyg i matematikundervisning som gynnar lärandet och förståelse. LÄS MER

  2. 7. Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker : Ger problemlösningsuppgifter i läroböcker för åk 3 möjlighet till utveckling av problemlösningsförmågan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Diana Linna; Nathalie Nystedt; [2022]
    Nyckelord :problem-solving; problem-solving ability; Favorit matematik; problem-solving tasks; problemlösning; problemlösningsförmåga; Favorit matematik; problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om problemlösningsuppgifter i läroböcker ger möjlighet till utveckling av problemlösningsförmågan. I studien har innehållsanalys valts som metod och med hjälp av Schoenfeld’s ramverk och Skolverkets kommentarmaterial har ett resultat skrivits fram. LÄS MER

  3. 8. Pengar som undervisningsmaterial i ett kontantlöst samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Noah Säteraas; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för erfarenheter av pengar som undervisningsmaterial samt hur pengar används i läroböcker och i vilka innehållsområden. Tre frågor formulerades för att besvara syftet: 1) Hur kan lärare använda sig av pengar i matematikundervisningen? 2) Vad har lärare för erfarenhet av hur elevernas lärande påverkas när pengar används i undervisningen? 3) Hur används pengar av läromedel och i vilka innehållsområden?För att besvara dessa frågor samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med arbetande lågstadielärare och genom en analys av matematikläroböcker. LÄS MER

  4. 9. Flickor = Pojkar? : En kritisk diskursanalys om genus i matematikläroböcker för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Richard Dennerby; [2022]
    Nyckelord :Matematik; genus; lärobok; genussystem; normer; kritisk diskursanalys; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två läroböcker inom matematik för årskurs 9, Matte Direkt 9 och Matematik Z, skildrar samhälleliga normer kopplat till genus, samt hur människor i läroböckernas uppgifter gestaltas, för att bidra med fördjupad kunskap inom området. Undervisning inom skolämnet matematik baseras i stor utsträckning på användandet av läroböcker, som fyller en funktion för att reproducera alternativt motarbeta normer. LÄS MER

  5. 10. Matteboken - lärarens bästa vän eller ett hinder för varierad undervisning? En kvantitativ studie om lärobokens uppbyggnad och roll i matematikundervisning i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Adam Lundberg; Henrik Brudsten; [2022]
    Nyckelord :matematik; lärare; lärobok; proceduruppgifter; förmågemål;

    Sammanfattning : Tidigare forskning indikerar att elevers enskilda arbete med matematikläroböcker som stöd har ökat och att läroböckerna framför allt fokuserar på matematiska proceduruppgifter. För att undersöka om matematikläroböcker som används idag framför allt innehåller proceduruppgifter analyserades två läroböcker i matematik för årskurs 9. LÄS MER