Sökning: "matematikläromedel"

Visar resultat 16 - 20 av 94 uppsatser innehållade ordet matematikläromedel.

  1. 16. Bildens betydelse för geometriundervisning. : En undersökning av bildfunktioner i matematikläromedel för årskurs 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cajsa Wickström; Josefine Wirta; [2021]
    Nyckelord :Geometri; läromedel; bildfunktion; lärare; stöttning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. Stambråkets möjligheter att berika bråkundervisningen : En läromedelsanalys om en läromedelsseries möjligheter att utveckla en förståelse för stambråk i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Didrik Sjöbladh; Petter Nordliden; [2021]
    Nyckelord :partitioning; iterating; invers order; concept image; Stambråk; bråk; variationsteori; kritiska aspekter; variationsmönster;

    Sammanfattning : Denna läromedelsanalys syftar till att utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv belysa vilka möjligheter en läromedelsserie i matematik erbjuder elever att utveckla en förståelse för stambråk. Studien utgår från sex kritiska aspekter av stambråk: areamodellen, linear measurement, inverse order relationship, stambråk som mängden av en helhet, partitioning och iterating. LÄS MER

  3. 18. Hur speglas normer i matematik? : En läromedelsanalys av tre matematikläromedel i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marcus Blom; Linnéa Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Läromedelsanalys; Normer; Genus; Etnicitet; Familjekonstellation; Årskurs 6;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka hur genus, etnicitet och familjekonstellationer framställs i tre utvalda matematikläromedel i grundskolans årskurs 6 och konkretiseras genom två frågeställningar: Vilken fördelning av genus, etnicitet och familjekonstellationer finns i de tre utvalda matematikböckerna? samt Hur framställs genus, etnicitet och familjekonstellationer i de tre utvalda matematikböckerna?. Studien utgår från ett normkritiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv där en läromedelsanalys av bild och text från de två första kapitlen i matematikläroböckerna Matematik Alfa, Matte Direkt Borgen 6A samt Mera Favorit Matematik 6A har granskats. LÄS MER

  4. 19. Textanalys av matematikläromedel : Utifrån kreativa och imitativa resonemang                                       i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fatma Acaralp; Felicia Sörman; [2021]
    Nyckelord :läromedelmatematik; imitativ; kreativ; resonemang; årskurs;

    Sammanfattning : Enligt den aktuella läroplanen som trädde i kraft 2011, ska undervisningen i matematik skapa förutsättningar för eleverna att använda sig av flera matematiska resonemang. Enligt Lithner (2008, ss. 255–276) finns det två grundläggande resonemang i matematik, kreativt och imitativt. LÄS MER

  5. 20. Motivation och multiplikation : En kvantitativ studie om vad som motiverar elevers inlärning av multiplikation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lukas Svorén; [2021]
    Nyckelord :Multiplikation; motivation; inre motivation; yttre motivation; autonom motivation; kontrollerad motivation; självbestämmande teori;

    Sammanfattning : En kvantitativ studie har genomförts om hur elevers motivationen påverkas vid multiplikationsberäkning av läromedelstypiska multiplikationsuppgifter  i årskurs fyra respektive espektive årskurs sex. I studien lyfts även skillnader och likheter mellan årskurserna. LÄS MER