Sökning: "matematikläromedel"

Visar resultat 21 - 25 av 94 uppsatser innehållade ordet matematikläromedel.

  1. 21. Kön och könsroller i matematikläromedel : hur kön och könsroller framställs

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Almgren; Emelie Hjertén Bosch; [2021]
    Nyckelord :matematik; läromedel; könsroller; kön;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten handlar om hur kön och könsroller framställs i matematikläromedel i olika delar av världen. Syftet med den här översikten är att ta reda på vad forskningen säger om hur matematikläromedlen framställer flickors respektive pojkars kön och könsroller. LÄS MER

  2. 22. Analys av matematikläromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Fanny Petersson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Är programmering ett problem? : En undersökning om huruvida programmeringsuppgifter i matematikläromedel överensstämmer med ämnesplanens intentioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Miriam Magnusson; Johanna Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; programming; problem solving; curriculum; mathematics education; secondary school; Matematik; programmering; problemlösning; läroplan; matematikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine whether programming tasks in different textbooks correspond with the curriculum's intended goals. According to these goals programming is to be used as a tool for problem solving. LÄS MER

  4. 24. Ämnesbegrepp och signalord i matematikläromedel på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Julia Stenlund; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Meningsskapande aktiviteter i multiplikation : En multimodal läromedelsanalys med fokus på introduktionen av multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Caroline Elisson; Caroline Persson; [2021]
    Nyckelord :multimodal; läromedelsanalys; multiplikation; meningsskapande; semiotiska modaliteter; transformation; transduktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka semiotiska modaliteter, såsom bilder, text eller symboler, som finns i ett läromedel i matematik med fokus på multiplikation. Genom ett multimodalt perspektiv analyseras vilka meningsskapande aktiviteter som läromedlet erbjuder. LÄS MER