Sökning: "matematikläxa"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet matematikläxa.

  1. 1. Varför läxor? En intervjustudie om lågstadielärares syn på matematikläxor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Frick; [2021-07-08]
    Nyckelord :Läxor; matematik; matematikläxa; syfte; lågstadiet; lågstadielärare; inställning;

    Sammanfattning : I den här intervjustudien synliggörs sju lågstadielärares inställning till matematikläxor, i vilket syfte matematikläxor ges och hur dem används i årskurs 1–3. Följande frågeställningar har varit utgångspunkt för uppsatsen: Vad påverkar lärares syn på matematikläxor, enligt dem själva? Vilka typer av matematikläxor använder lågstadielärare? I vilket syfte ger lågstadielärare matematikläxor? Med digitala semistrukturerade intervjuer har lärares reflektioner kring fenomenet samlats in och sedan synliggjorts genom en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Bidrar matematikläxan till elevens matematiska kunskapsutveckling? : En intervjustudie om matematiklärares uppfattningar av matematikläxans möjligheter att hjälpa eleverna till en god matematisk kunskapsutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Joel Källströmer; [2019]
    Nyckelord :Mathematics homework; teaching methods; läxa; matematikläxa; undervisningsmetod; Mathematics homework; teaching methods; läxa; matematikläxa; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om och i så fall hur yrkesverksamma matematiklärare inom årskurserna 4-6 uppfattar att matematikläxan bidrar till elevernas kunskapsutveckling. För att få svar på studiens frågeställning använde jag mig av en kvalitativ metod i form av en halvstrukturerad intervju. LÄS MER

  3. 3. Läxa eller inte läxa, det är frågan En kvalitativ studie som åskådliggör några lågstadieelevers attityder till matematikläxan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elin Persson; [2018-01-11]
    Nyckelord :Matematikläxa; läxa; attityder; förhållningssätt; förutsättningar; elever; föräldrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att åskådliggöra några elevers attityder och förhållningssätt till matematikläxan, med avsikt att ge lärare som arbetar med elever i grundskolans tidigare år en utgångspunkt för att reflektera kring framtida beslut angående utdelning av matematikläxa till sina elever. Min valda metod är kvalitativ studie där 16 semistrukturerade intervjuer med elever i årskurs två och tre genomfördes för att samla in empiri. LÄS MER

  4. 4. Vilken roll har läxan i matematikundervisningen? : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till läxor i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Wallström; Sofia Blomberg; [2018]
    Nyckelord :mathematics homework; homework; mathematics teaching in Sweden; definition of homework; and homework purpose; matematikläxa; läxa; matematikundervisning i Sverige; läxans definition; läxans syfte;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa om, varför och hur några lärare i årskurserna 1-3 anser sig arbeta med matematikläxor. Syftet är även att undersöka dessa lärares definition av läxa samt att utifrån det samlade resultatet identifiera möjligheter och hinder med matematikläxa. LÄS MER

  5. 5. Läxa eller inte läxa, det är frågan. - En kvalitativ studie som åskådliggör några lågstadieelevers attityder till matematikläxan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elin Persson; [2017-11-01]
    Nyckelord :Matematikläxa; läxa; attityder; förhållningssätt; förutsättningar; elever; föräldrar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER