Sökning: "matematiklektioner"

Visar resultat 21 - 25 av 152 uppsatser innehållade ordet matematiklektioner.

  1. 21. Lärarens utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kinda Abu Khurj; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; matematikundervisning; studiehandledning; modersmål; scaffolding; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika utmaningar lärare upplever när de undervisar matematik till flerspråkiga elever och att ta reda på vilka metoder lärare använder för att stödja dessa elevers lärande. LÄS MER

  2. 22. Digitala verktyg kan adderas till matematiken : En kvalitativ studie om tre F-3-lärares aspekter på digitala verktyg i matematikundervisningen för de lägre årskurserna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thersese Vide; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; motivation; IT- och matematikkunskaper;

    Sammanfattning : Forskning visar att användningen av digitala verktyg inte följt med i den samhälleliga teknikutveckling som beräknat. Syftet med studien är att undersöka tre F-3-lärares aspekter på digitala verktyg i matematikundervisningen och hur det här tar sig i uttryck för de lägre årskurserna. LÄS MER

  3. 23. Videoklipp i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur matematiskavideoklipp kan användas och påverkar elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jon Larsson; Philip Andersson; [2021]
    Nyckelord :Matematiska videoklipp; motivation; matematikundervisning; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Den här studien är en systematisk litteraturstudie som syftar till att undersöka hur matematiska videoklipp  påverkar elevers motivation att lära sig matematik och hur de används i matematikundervisning. Vi använde oss av databasen UniSearch och med hjälp av våra bestämda urvalskriterier valdes relevanta artiklar till vår studie. LÄS MER

  4. 24. Ämnesintegrerade matematiklektioner för grundskolans högstadium : En designstudie om samverkan med lärare i teknik, träslöjd och hemkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Nissren Mohammed Al Boraki; Susana Jugo; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; integrering; motivation; design av lektioner;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från tanken att utveckla undervisningen genom att integrera matematik med  andra ämnen. Projektet har genomförts genom att designa och utvärdera lektioner tillsammans med slöjd- och teknik- och hemkunskapslärare. Studien har utförts i åk 7–9, på en skola i Västmanland och en skola i Östergötland. LÄS MER

  5. 25. Formativ bedömning i praktiken och matematiken för årskurserna 4–6 : En kvalitativ studie avseende de formativa nyckelstrategiernas förekomst under matematiklektioner samt lärares upplevelser kring tillämpandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Jones; [2021]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematik; mellanstadiet; åk 4–6; bedömning för lärande; självreglerat lärande.;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är ett arbetssätt som Skolverket förespråkar och vars vetenskapliga förankring finns i Black & Wiliams teoretiska ramverk med fem nyckelstrategier. För att formativ bedömning ska ha någon inverkan på elevernas lärande krävs dock att alla nyckelstrategier införlivas kontinuerligt och dagligen i undervisningen. LÄS MER