Sökning: "matematiksvårighet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet matematiksvårighet.
1. "Man kan inte rodda i det själv..." En kvalitativ studie om samarbete och ansvar för elevers matematiklärande i årskurs F-3.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Denna uppsats handlar om hur klasslärare och specialresurser samarbetar kring elever i matematiksvårigheter inom årskurs F-3. Specialresurs används i texten som ett begrepp som inte gör skillnad på yrkesgrupperna speciallärare och specialpedagog. LÄS MER
2. Hur ska skolan stödja elever som har svårt med matematik? : En analys av läroplaner och kommentarmaterial för perioden 1962-2020
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vissa menar att matematiken kan vara ett svårt ämne för elever. Läroplanen är ett dokument som läraren kan luta sig mot för att få stöd i hur elever kan motiveras till matematikens olika delar. LÄS MER
3. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER
4. Visuellt stöd för elever i matematiksvårigheter inom området problemlösning med bråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Undervisningen i skolan ska ge alla elever lika möjligheter att nå kunskapsmålen. Detta innebäratt för de elever som befinner sig i någon form av matematiksvårighet, kommer de att vara ibehov av extra anpassningar för att kunna följa med i undervisningen. LÄS MER
5. Att ha eller att inte ha dyskalkyli : En kvalitativ studie av 4 grundskollärares definition av begreppet dyskalkyli
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare vet om dyskalkyli och vad för undervisningsmetoder de använder för elever med svårigheter i matematik. Vi vill även se om lärarnas uppfattningar om dyskalkyli liknar forskningens uppfattningar. För att undersöka det använde vi oss av intervjuer som vi spelade in. LÄS MER