Sökning: "matematiksvårigheter åtgärdsprogram"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden matematiksvårigheter åtgärdsprogram.

  1. 11. Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? 

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Lena Andersson; Anne-Lill Henriksson; [2011]
    Nyckelord :lärarkompetens; läromedel; matematiksvårigheter; motivation; speciallärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har tagit upp frågan: Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Studiens huvudintresse riktas mot hur dagens speciallärare/resurslärare arbetar för att bemöta och hjälpa elever i svårigheter i ämnet matematik, där studiens problemområde är att synliggöra Hur det kommer sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Med avstamp i problemområdet synliggörs syfte, som är att belysa vad speciallärare uppfattar kan medverka till att matematiksvårigheter uppstår och vilka åtgärder som vidtas. För att undersöka fältet använder vi oss av den kvalitativa metoden och fallstudie som metodansats. LÄS MER

  2. 12. Lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för årskurs 3. En enkät- och intervjustudie om konsekvenserna av de nationella proven och målen i matematik i ett inkluderande perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Camilla Bertilsson; [2010-09-09]
    Nyckelord :lärares erfarenheter; nationella prov och mål i matematik för åk 3; matematiksvårigheter; specialpedagogik; det kommunikativa relationsinriktade; det sociokulturella perspektivet; elever i behov av särskild stöd; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Undersöka lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för åk 3 i ett inkluderande perspektiv. Undersöka vilka konsekvenser införandet av proven och målen fått på lärares undervisningsstrategi, syn på lärande, lärares resonemang kring elever i behov av särskilt stöd och åtgärdsprogram. LÄS MER

  3. 13. Åtgärdsprogram. Matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Heléne Andersson; [2010-04-19]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; matematiksvårigheter; svårigheter; åtgärder; utvärdering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka åtgärdsprogram från år 2 upp till år 6 för att se om det ur åtgärdsprogrammen går att utläsa om de används som ”levande dokument” i arbetet med att hjälpa elever att utveckla sitt matematikkunnande, samt i vilken utsträckning de uppfyller kraven från nationella föreskrifter och även den undersökta kommunens ambitioner. Frågeställningar: - Hur beskrivs elevers matematiksvårigheter i åtgärdsprogrammen? - Vilka stödåtgärder sätts in? - Hur utvärderas och följs de insatta åtgärderna upp? Teori: Åtgärdsprogrammen har tolkats utifrån en hermeneutisk tolkning. LÄS MER

  4. 14. BARA MATEMATIK? : En empirisk studie om matematiksvårigheter och dess orsaker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sinan Delen; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Svenska Detta är en kvalitativ studie som är baserad på semistrukturerade intervjuer. Syftet med detta arbete är att ta reda på hur två matematiklärare och en specialpedagog ser på/beskriver matematik­svårigheter och hur de arbetar med elevernas matematiksvårigheter som de upp­täcker hos sina elever. LÄS MER

  5. 15. Matematiksvårigheter : En kvalitativ och kvantitativ studie om matematiksvårigheter.

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Güney Yilmaz; Emin Cetiner; [2010]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; diagnostisering; fortbildning; enkätundersökning.;

    Sammanfattning : We have done a qualitative and quantitative study about math problems on second­ary school students. The study is based on the diagnosis, treatment and training of teachers, about students who have math difficulties. LÄS MER