Sökning: "matematiksvårigheter åtgärdsprogram"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden matematiksvårigheter åtgärdsprogram.

  1. 16. Åtgärder i matematik. Vad skrivs i åtgärdsprogrammet och hur ser uppföljningen ut?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Irene Lennartsson; [2009-04-23]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; åtgärder; matematiksvårigheter; uppföljning; interaktionism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder som föreslås i åtgärdsprogram för elever i årskurs 8 samt på vilket sätt åtgärderna får konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Detta syfte ligger till grund för följande frågeställningar: Vad är det som styr vilka elever som får åtgärdsprogram? Vilka åtgärder skall genomföras enligt åtgärdsprogrammet? På vilket sätt och i vilken utsträckning följs åtgärdsprogrammen upp? Metod: Metoden för att hitta svaren på frågeställningarna är intervjuer tillsammans med genomgång av ett antal åtgärdsprogram som skrivits för elever i åk 8. LÄS MER

  2. 17. "Jag fattar inte" En fallstudie på en skola om elever i matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Martin Borg; [2008]
    Nyckelord :diagnoser; dilemmaperspektiv; dyskalkyli; kompensatoriskt perspektiv; kritiskt perspektiv; matematiksvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : ABSTRACTBorg, Martin (2008). Jag fattar inte! En fallstudie på en skola om elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  3. 18. Matematiksvårigheter : Anpassad undervisning

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Margareta Andersson; Madeleine Svedling; [2006]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; individanpassad undervisning; dokumentation;

    Sammanfattning : Astract: Syftet med vårt arbete var att undersöka hur lärare identifierade och tillgodosåg de behov elever med matematiksvårigheter har. Som metod valde vi kvalitativa intervjuer med frågor som hade strukturell utformning. LÄS MER

  4. 19. Hur hanterar skolan elever med behov av särskilt stöd i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Patrik Gustafsson; [2001]
    Nyckelord :Mathematics; matematiksvårigheter; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Mitt syfte med detta examensarbete är att se hur man bör hantera elever med behov av särskilt stöd i matematik. För att få en bättre förståelse för ämnesvalet har jag läst i litteraturen om hur vanligt förekommande matematiksvårigheterna är, vilka hinder som finns för inlärning i matematik samt hur man ska hantera eleverna med behov av särskilt stöd. LÄS MER