Sökning: "matematiksvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet matematiksvårigheter.
1. Alla ska med - hur gynnas elever i matematiksvårigheter av ett inkluderande arbetssätt?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : This essay will present the perspectives of research findings and governing documents on the topic of inclusion within the teaching profession. How can teachers enhance the inclusivity in their classrooms, and how do inquiry-based learning and clarifying work methods, such as TEACCH, contribute to support the learning process? The study aims to examine how inclusion can be created in the classroom to promote learning for students in mathematical difficulties. LÄS MER
2. Matematikundervisning för elever med ADHD : Dilemman och möjligheter för lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och dilemman som matematiklärare möter i undervisningen med elever med ADHD och deras svårigheter. Studien baseras på fem kvalitativa, semistrukturerade intervjuer från olika skolor och kommuner. Informanterna är behöriga matematiklärare för årskurs 4–6. LÄS MER
3. Inkludering i ett matematiskt klassrum utifrån ett elevperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker elevers syn på inkludering samt hur lärare arbetar med inkludering i ett matematikklassrum. För att genomföra studien valdes en kvalitativ metod där tolv elever har intervjuats och en lärare har observerats på en mellanstadieskola. LÄS MER
4. En kunskapsöversikt om hur elever i matematiksvårigheter påverkas av inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Målsättningen med kunskapsöversikten är att undersöka hur elever i matematiksvårigheter påverkas av inkludering samt vilka arbetsmetoder som kan bidra till att eleverna inkluderas i undervisningen. För att kunna undersöka frågeställningarna har olika forskningsstudier analyserats. LÄS MER
5. Arbetsformer för elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för vilka arbetsformer som presenteras i forskning som gynnsamma för elever i matematiksvårigheter i årskurserna F-3. För att kunna besvara detta krävs inledningsvis en redogörelse för vilka olika former av matematiksvårigheter som skrivs fram i forskning som förekommande i årskurserna F-3. LÄS MER