Sökning: "matematikundervisning F-3"

Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade orden matematikundervisning F-3.

  1. 16. De fem förmågorna i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 beskriver arbetet med de fem förmågorna i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yvonne Alexis; Samira Akbari; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; fem förmågor; sociokulturell; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i F-3 beskriver utmaningar med att arbeta med de fem förmågorna i undervisningen. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer för att samla in material med hjälp av sju stycken informanter. LÄS MER

  2. 17. Lärares upplevelser av implementeringen av läromedlet Singma i sin egen undervisning : Teachers experiences of the implementation of the teaching aid Singma in their own teaching

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Nilsson; Michelle Hansen; [2022]
    Nyckelord :fortbildning; implementering; lärobok läromedel; lärarhandledning; manöverutrymme; Singma;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur matematiklärare i Sverige upplever implementeringen av läromedlet Singma i sin undervisning. Syftet med studien är att undersöka hur ett urval lärare verksamma i F-3 upplever implementering av ett läromedel från en annan kultur till sin matematikundervisning. LÄS MER

  3. 18. Språkutvecklande matematikundervisning för elever i årskurs f-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Ricketts Fält; Anna-Karin Starnberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie behandlas hur språkutvecklande arbetssätt kan stötta elever i deras matematiklärande i årskurs f-3. Språket är betydelsefullt för matematiskt lärande men kan även innebära en utmaning för eleven. LÄS MER

  4. 19. Taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om begreppet taluppfattning samt elevers återkommande problem inom taluppfattning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2022]
    Nyckelord :Number sense; reoccurring problems; mathematical problems; primary school; mathematics education; Taluppfattning; återkommande problem; matematiska problem; lågstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Det råder en brist på en entydig definition av begreppet taluppfattning som är grunden för all matematik. Genom att veta vilka vanligt förekommande problem som finns inom ett ämne kan lärare förebygga problem och främja förståelse. LÄS MER

  5. 20. Inkludering i matematikundervisning : En kvalitativ intervjustudie om lärares arbete för en inkluderande matematikundervisning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Lina Frykberg; [2022]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Inkludering; Kooperativt lärande; Matematik; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att belysa F-3 lärares inställning och arbete med en inkluderande undervisning i matematik. För att undersöka lärares arbete har kvalitativa, semistrukturerade intervjuer genomförts. Deltagarna i studien bestod av fyra klasslärare med utbildning för att undervisa i årskurserna F-3. LÄS MER