Sökning: "matematikundervisning och resonemangsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden matematikundervisning och resonemangsförmåga.

  1. 1. Muntlig matematisk kommunikation : En kvalitativ studie om muntlig feedbacks inverkan på elevers matematiska resonemangsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elias Stål; [2023]
    Nyckelord :Feedback; återkoppling; muntlig kommunikation; matematiska resonemang; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur muntlig feedback används inom matematikundervisning i årskurs 4–6 samt vilken inverkan den muntliga feedbacken har på elevernas matematiska resonemangsförmåga. Det har varit centralt i denna studie att jämföra vilken effekt den muntliga feedbacken har på elevernas resonemangsförmåga till följd av vilken feedbacknivå den riktas mot. LÄS MER

  2. 2. Hur är det att orkestrera och delta i matematiska samtal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; matematik; matematiska samtal; lärarperspektiv; elevperspektiv; engagemang; motivation;

    Sammanfattning : Grundskolans muntliga matematikundervisning behöver vara utformad så att den motiverar och engagerar eleverna. Tidigare forskning visar att utforskande matematiska samtal i helklass främjar elevers lärande och om de orkestreras på rätt sätt ska de engagera eleverna till att gemensamt nå kunskap genom att de delger och lyssnar på varandras matematiska tankar. LÄS MER

  3. 3. Lärares matemtikundervisning och hur den kan stödja elevers utveckling av resonemangsförmågan i årskurs 2-3 : En intervjustudie i lärares uppfattningar av matematiska resonemang och hur de organiserar undervisningen för att främja förmågan att föra och följa matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Andersson Rosenkvist; Nathalie Coughlin; [2023]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; imitative reasoning; creative reasoning; mathematical communication; perceptions; primary school; Matematiska resonemang; imitativa resonemang; kreativa resonemang; matematisk kommunikation; uppfattningar; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på förmågan att föra och följa matematiska resonemang och hur lärares matematikundervisning kan organiseras för att möjliggöra för elever att främja denna förmåga. Vi har använt oss av ett ramverk beskrivet av Herbert m.fl. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers kollektiva algebraiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Anders Johansson; [2022]
    Nyckelord :Algebra; Argument; Mathematical reasoning; Mathematics education; Algebra; Argument; Matematiskt resonemang; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Algebra är ett grundläggande nyckelområde inom matematiken och tillsammans med matematisk resonemangsförmåga essentiellt inom skolan för elevers utveckling av matematisk färdighet. Studien analyserar gymnasieelevers kollektiva algebraiska resonemang vid algebraisk uppgiftslösning med avseende på resonemangsargumentens förankring i matematiska egenskaper, samt det algebraiska tänkande som indikeras av dessa. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i matematikundervisningen : En intervjustudie om betydande aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Haapaniemi; [2022]
    Nyckelord :lärarens roll; matematikundervisning; matematiska resonemang; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att belysa vilka aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till när de planerar och genomför sin matematikundervisning. Genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma lärare samlades data in för att vidare analyseras genom den fenomenografiska analysmetoden. LÄS MER