Sökning: "matematikundervisning på mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden matematikundervisning på mellanstadiet.

  1. 1. Matematiska representationsformer och relationell förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linnea Liljedahl; Linn Grevstig; [2024]
    Nyckelord :matematiska representationsformer; mellanstadiet; relationell förståelse;

    Sammanfattning : Matematik är ett abstrakt ämne där elever kan uppleva svårigheter att tillägna sig kunskaper och förståelse. Lärare står därmed inför dilemmat att differentiera matematikundervisning för att tillmötesgå alla elevers behov samtidigt som läroplanen inte behandlar hur undervisningen ska genomföras. LÄS MER

  2. 2. Differentiering av matematikundervisning genom läromedlet Singma

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Olivia Olsson; Mathilda Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :beredskap; differentiering; intresse; lärandeprofil; matematikundervisning; Singaporemodellen; Singma;

    Sammanfattning : Att i sin undervisning uppnå att elevernas behov tillgodoses och att de ges förutsättningar för ett effektivt och optimalt lärande kan ses som en utmaning. Ett sätt att arbeta med det är att välja ett läromedel som stöttar läraren i det arbetet. LÄS MER

  3. 3. IKT-verktyg i matematikundervisningen : En fallstudie om hur en lärares kunskap synliggörs vid skapandet av IKT-integrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; Daniel Lagerkvist; [2023]
    Nyckelord :ICT-tools; ICT-TPCK; mathematics education; middle school; IKT-verktyg; ICT-TPCK; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att ta reda på hur en lärare arbetar med att integrera IKT-verktyg i matematikundervisningen och hur lärarens kunskaper synliggörs vid skapandet av IKT-integrerad undervisning. Metoderna som användes för att besvara forskningsfrågorna var av kvalitativ karaktär och bestod av lektionsobservationer och semistrukturerade intervjuer med en lärare på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Bildstöd som hjälpmedel i flerspråkiga elevers matematikundervisning : En kvantitativ interventionsstudie av två undervisningsmetoders effekt på elevers prestationer i matematiska testsituationer i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Viktor Söderberg; Theodora Papdogianni; [2023]
    Nyckelord :flerspråkiga; elever med svenska som modersmål; bildstöd; textinnehåll; effekter; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken effekt som undervisning, med fokus på bildstöd respektive undervisning med fokus på textinnehåll, har på elever med svenska som modersmål respektive på flerspråkiga elever i mellanstadiet. För att ta reda på det gjorde vi en kvantitativ interventionsstudie och använde en experimentell metod. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i matematikundervisning : - Ett sätt att skapa en tillgänglig lärmiljö för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Renée Aziz; Arman Abbas Mirza; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; matematikundervisning; mediering; speciallärare i matematik; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har digitaliseringen blivit en betydande faktor, och oavsett ålder och förmåga spelar digitala verktyg en viktig roll. Genom att integrera dessa verktyg i undervisningen kan en inkluderande lärmiljö skapas, där alla elever med olika förutsättningar får lika möjligheter till kunskapsutveckling i ämnet. LÄS MER