Sökning: "matematikundervisningens organisation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden matematikundervisningens organisation.

  1. 1. Motivationens betydelse i matematiklärandet : En kvalitativ studie om matematik- och speciallärares erfarenheter av omotiverade elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Haavisto; Catrin Holmén; [2018]
    Nyckelord :didaktiska triangeln; matematiksvårigheter; motivation; relationer; speciallärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få fördjupade kunskaper om matematik- och speciallärares erfarenheter av hinder i matematiklärandet, särskilt avseende de elever som visar brist på motivation och intresse. Samt vad matematik- och speciallärare anser kan motivera och skapa intresse för de elever som visar sådana brister. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Thuvesson; Viveka Paulcén; [2014]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; matematikundervisning; matematikutveckling; nationella prov i matematik; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sammanfattning/AbstractPaulcén, Viveka och Thuvesson, Johanna (2014) Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete - Hur skolor arbetar med att vända ett underkänt resultat i åk 3 till ett godkänt betyg på nationella proven i matematik i åk 6 (Success Factors for Developing Mathematical Education)Speciallärarprogrammet - matematikutvecklingSkolutveckling och ledarskapLärande och samhälleMalmö HögskolaProblemområdeVårt arbete undersöker hur läraren, lärmiljön, elevhälsa och skolans styrning påverkar elevens möjligheter från att vara underkänd till att nå målen i matematik.Syfte och preciserade frågeställningarSyftet med vår undersökning var att se om vi kunde hitta mönster gällande framgångsfaktorer i matematikundervisning för elever som i åk 3 varit underkända på nationellt prov i matematik men som i åk 6 minst nådde provbetyget E. LÄS MER

  3. 3. Nivågruppering eller inte? : En studie av erfarenheter hos elever i årskurs 8

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann-Sofie Gruvborg; [2013]
    Nyckelord :matematikundervisning; fokusgrupper; gruppering; nivågruppering; sociokulturellt perspektiv; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att beskriva elevers erfarenheter av olika sätt att organisera matematikundervisningen. I mitt arbete har jag använt mig av fokusgrupp som metod. Arbetet bygger på tre fokusgruppintervjuer med tre elever i varje grupp. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrik matematikundervisning. En studie om matematikundervisningens organisation på högstadiet för elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Alvhage; [2010-04-08]
    Nyckelord :matematik; individintegrerad; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan är en grupp elever som jag upplever ofta kommer i kläm i grundskolan. Syftet med studien är att studera hur skolan organiserar lärandemiljöerna i matematik på högstadiet för de elever som läser efter särskolans kursplan i grundskolan (individintegrerade). LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisningens organisation under grundskolans senare del : lärare resonerar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematiska institutionen

    Författare :Jonas Elf; [2003]
    Nyckelord :Mathematics; Differentiering; matematikundervisning; nivågruppering; moment förmågor i matematik; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Uppsatsen ger en beskrivning av olika lärares resonemang kring hur man organiserar matematik- undervisningen under skolår 7-9. Ingår gör också lärares resonemang om vilka moment/förmågor i matematik som olika elever bör ha med sig efter avslutad grundskola. LÄS MER