Sökning: "matematikuppgift"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet matematikuppgift.

  1. 1. Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Johansson; Annelie Svensson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Fenomenologisk; hermeneutisk; elevperspektiv; kvalitativ; livsvärldsintervjuer; matematikundervisning; specialpedagogik; trygghet; relationer; lärmiljöer; medinflytande;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades inledningsvis och därefter undersöktes särskilt dessa elevers erfarenheter av att delta i matematikundervisning inom klassens ram samt att erhålla specialpedagogiskt stöd i matematik. LÄS MER

  2. 2. Fysmatte : En studie om matematiska samtal vid fysisk matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eleni Pebes; Sofie Palm; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; fysiskt moment; laborativt material; matematik; matematiska samtal; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om fysisk aktivitet integrerat i matematiken och om hur matematiska samtal visar sig vid fysisk aktivitet. Syftet med detta arbete är att studera effekten av att integrera fysisk aktivitet i matematikundervisningen. Vi vill även synliggöra hur de matematiska samtalen visar sig vid de fysiska matematiklektionerna. LÄS MER

  3. 3. Ska vi blanda äpplen och päron? : en empirisk studie om gruppsammansättningens påverkan på elevens deltagande och därmed lärande i en kooperativ matematikuppgift.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Klasson; Evelina Thulin; [2019]
    Nyckelord :Heterogen gruppsammansättning; Homogen gruppsammansättning; Kooperativt lärande; Matematik; Deltagande; Lärande;

    Sammanfattning : Den här empiriska studien syftar till att jämföra hur olika gruppsammansättningar kan främja elevers matematiska deltagande och lärande utifrån ett kooperativt förhållningssätt. Studien bygger på en tidigare genomförd systematisk litteraturstudie om elevers delaktighet och lärande genom kooperativa matematiklektioner. LÄS MER

  4. 4. Jag läser, jag förstår, jag räknar! : - En empirisk forskningsstudie av elevers språkanvändning vid beräkning av matematikuppgifter med text.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Andersson; Linda Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Matematikuppgifter med text; lästal; språkliga förmågor; diskursteori; diskursanalys; diskurs;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka elevers användande av språkförmågorna, läsa, skriva, tala, lyssna och samtala, vid arbetet med matematikuppgifter med text. LÄS MER

  5. 5. Säger en bild mer än tusen ord? : En semiotisk studie kring bildens roll i matematik för elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Joakim Heining; Emmely Heiman; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På grund av bristande användning av bilder inom matematiken i årskurs 6 och observationer där det tydligt framgått att elever hade behövt en kompletterande bild till en matematikuppgift så framkom intresset kring den här uppsatsen. Genom att låta elever genomföra två olika matematiktester där det ena testet baserades på bilder framgick det att bilder som valts ut för att passa uppgifterna med framgång stöttade eleverna i deras resonemang. LÄS MER