Sökning: "matematikuppgifter"

Visar resultat 11 - 15 av 153 uppsatser innehållade ordet matematikuppgifter.

  1. 11. Lärares roll i utforskande samtal : En litteraturstudie om utforskande helklassamtal i matematik i årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kevin Söderqvist; Fanny Landgren; [2022]
    Nyckelord :Lärares roll; utforskande helklassamtal; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om kritiska aspekter för matematiska utforskande samtal i helklass kopplade till vad som kännetecknar lärares roll i aktiviteten. Ämnet anses viktigt att undersöka eftersom granskningar i grundskolans årskurs 4–6 visar att matematikundervisningen inte är tillräckligt varierad och att det matematiska samtalet får för lite utrymme i förhållande till tyst enskilt arbete. LÄS MER

  2. 12. Sambandet mellan textbaserade matematikuppgifter och läsförståelse : En systematisk litteraturstudie av tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Yaiza Milletorp; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Nyanlända och andra generationens invandrare möter textrika matematikuppgifter på svenska : svårigheter, möjligheter och resursanvändning ur åtta flerspråkiga elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Imanh Nikontovic; Mohammad Alhasani; [2022]
    Nyckelord :newly arrived pupils; second language learners; text-rich mathematical tasks; word problems; resources; Nyanlända elever; andraspråkselever; textrika matematikuppgifter; resurser;

    Sammanfattning : A number of studies have found that pupils, both newly arrived and other pupils who speak Swedish as a second language, have difficulties with mathematical tasks that consist of a few or more lines of text. It often seems to be a matter of mainly linguistic problems that are related to word and reading comprehension, that is, understanding and interpretation of formal concepts and words in the second language. LÄS MER

  4. 14. "Det är superviktigt att det blir fel svar" : Hur matematiklärare i högstadiet använder, motiverar och hanterar svårigheter i metoden Enskilt-Par-Alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madeleine Gusdal; [2022]
    Nyckelord :EPA; Enskilt-Par-Alla; kooperativt lärande; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för hur och varför matematiklärare i högstadiet använder EPA. Tre lärare på högstadiet som frekvent använde EPA eller någon variant intervjuades. Dessa intervjuer genomsöktes efter teman och strukturerades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER

  5. 15. "Så jag liksom offrar dem på ett sätt och tänker att det är mycket bättre att 5 till kanske klarar godkänt i matten" : En kvalitativ studie om lärares strategier för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Edom Yohanes; Nadja Flink; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsnivå; strategi; svaga elever; starka elever; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med ökad kunskap om vilka strategier lärare i åk 4-6 har för att möta den breda variationen mellan elevers olika kunskapsnivåer i matematikämnet. Syftet behandlas utifrån tre frågeställningar vilka berör strategier som lärare har för att möta svaga elever i matematik, strategier lärare har för att möta starka elever i matematik och strategier lärare har för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematik. LÄS MER