Sökning: "matematikuppgifter"

Visar resultat 6 - 10 av 153 uppsatser innehållade ordet matematikuppgifter.

  1. 6. Språk och språkförståelsekrav i matematikuppgifter. : Textuell strukturanalys av skriftliga prov i årskurs 7-9 i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Agnieszka Wegemo; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Att räkna med datorn : En fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Jennifer Downing; [2023]
    Nyckelord :Students’ experience; Digital textbooks; Students’ perspective; the Didactic tetrahedron; Students’ influence; the Textbook as a source of knowledge; Elevers upplevelse; Digitala läroböcker; Elevperspektiv; Den didaktiska tetraedern; Elevinflytande; Läroboken som kunskapskälla;

    Sammanfattning : Elevers inflytande på matematikundervisningen är önskvärd men föga undersökt. Syftet med examensarbetet var således att undersöka elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER

  3. 8. Semiotiska resurser i matematik : Något att räkna med?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Lindbäck; Erika Björkkvist; [2023]
    Nyckelord :semiotiska resurser; multimodalitet; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriskt kvalitativa studie är att utifrån ett sociokulturellt ochsocialsemiotiskt perspektiv undersöka hur och vad elever kommunicerar matematiskt vidlösandet av matematikuppgifter i en multimodal kontext, men i två olika modalasammanhang; ett enskilt modalt sammanhang och ett socialt modalt sammanhang ochhuruvida de olika modala sammanhangen innebär några skillnader i hur och vad dekommunicerar matematiskt. Undersökningen som genomförs genom observation,fokuserar att ta reda på hur och vad fyra elever i årskurs 3 kommunicerar matematisktinnehåll när de löser två liknande matematikuppgifter inom geometri. LÄS MER

  4. 9. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Felix Löfborg; Robin Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Geometry; digital tools; mathematical reasoning; elementary school; Geometri; digitala verktyg; matematiska resonemang; grundskola;

    Sammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER

  5. 10. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Simon Harriesson; [2023]
    Nyckelord :kemi; matematik; svårigheter; elever; matematisk förmåga; överföring; lärare; enhetsanalys; rimlighetsbedömning; beräkningar; problemlösning; gymnasiet; Sverige;

    Sammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER