Sökning: "matematikutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 181 uppsatser innehållade ordet matematikutveckling.

  1. 21. Matematiklärare och speciallärares möte med elever i matematikängslan : samsyn och insatser för att minska matematikängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linnéa Persson; Marie Moberg; [2023]
    Nyckelord :Matematikängslan; förebyggande arbetssätt; undervisning; relationer; interventioner;

    Sammanfattning : Matematikängslan är ett fenomen många elever i skolan upplever. Trots detta talas det väldigt lite om detta i skolan. Det har visat sig att matematikängslan inte bara ger konsekvenser för kunskapsinhämtning under skoltiden utan att det även får konsekvenser för de drabbade individerna senare i livet. LÄS MER

  2. 22. Språkstödjande aspekter i matematikundervisningen : lärares beskrivningar och lärarhandledningars potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Marklund; Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledningars potential; matematikundervisning; språkstödjande aspekter;

    Sammanfattning : Utgångspunkterna till denna studie är alla individers rätt till utbildning och det faktum att många elever, exempelvis de i språklig sårbarhet, möter hinder i sin matematikutveckling. Detta ledde till studiens syfte att undersöka hur åtta lärare beskriver att de arbetar med språkstödjande aspekter i undervisning om positionssystemet för att göra den tillgänglig för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 23. Särskild bedömning i matematik - gör det skillnad? : En studie inom garantin för tidiga stödinsatser med fokus på matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jemina Silfstén; Ilona Qvarfort; [2023]
    Nyckelord :bedömning; garantin för tidiga stödinsatser; matematikutveckling; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur särskild bedömning i matematik organiseras inom garantin för tidiga stödinsatser enligt lärare och personal med specialpedagogisk kompetens. Dessutom vill vi undersöka hur lärare och personal med specialpedagogisk kompetens uppfattar deras samarbete gällande särskild bedömning i matematik samt vad den specialpedagogiska kompetensen har för betydelse för den fortsatta undervisningen och stödinsatserna i matematik. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares förhållningssätt om barns matematiska inlärningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madna Taraghi Talab; [2023]
    Nyckelord :matematik; undervisning; förskollärares ansvar; samspel; förhållningssätt; lärmiljö; kunskap;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares beskrivningar kring hur pedagoger arbetar för att främja barnens matematikutveckling. Studien utgår från Lev Vygotskijs sociokulturella teori, där utveckling och lärande i socialt samspel är centralt, samt Bishops sex matematiska aktiviteter som teoretisk analysram. LÄS MER

  5. 25. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER