Sökning: "matematisk begreppsbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden matematisk begreppsbildning.

  1. 1. Matematisk begreppsbildning : Lärares förhållningssätt i årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Stenlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematisk begreppsbildning är mycket betydelsefullt för utvecklingen av matematiska förmågor (Berggren & Lindroth, 2004). Det har dock visat sig att många elever saknar förståelse för matematiska begrepp. Nationella kunskapsutvärderingar uppvisar låga resultat gällande elevers kunskaper i matematik (Skolverket, 2016). LÄS MER

  2. 2. Innan polletten trillar ner – En studie om matematisk begreppsbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lea-Marie Sittler; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers mentala bilder av begreppen funktioner och förstaderivata, samt deras förståelse av hur en funktionsgraf hänger samman med tillhörande förståderivatas graf. För att ge ett teoretiskt ramverk för olika synsätt på matematiska begrepp samt för hur mentala begreppsbilder kan beskrivas, presenteras i denna studie två artiklar – Tall och Vinners ”Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity” (1981) samt Sfards “On the dual nature of mathematical conceptions: reflections on processes and objects as different sides of the same coin” (1991). LÄS MER

  3. 3. Begreppskartor : En litteraturstudie om begreppskartors användbarhet för ökad begreppsförståelse i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Frida Pontén; [2015]
    Nyckelord :Begreppskartor; begreppsbildning; begreppsförståelse; matematikens språk; begreppsinlärning;

    Sammanfattning : I TIMSS rapport visade resultatet av matematiska tester att de flesta misstagen beror på att eleverna inte har tillräcklig begreppsförståelse eller att begreppsmodellerna inte är tillräckligt utvecklade. Resultatet visar att det är av stor vikt att eleverna skapar sig en bättre förståelse av matematiska begrepp, för att kunna få större matematisk förståelse. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan. : En intervju- och observationsstudie av pedagogers arbete med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Elin Kling; Elisabeta Rota Razafimandimbison; [2015]
    Nyckelord :Barn; flerspråkighet; förskola; interkulturellt förhållningssätt; lärandemiljö; språkutveckling; svenska språket;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska. Utifrån insamlat empiriskt material avsågs att besvara tre valda frågeställningar som behandlar lärandemiljön, pedagogernas resonemang kring språkutveckling i sitt arbete samt deras strategier för språkutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Matematik är mycket mer än siffror och tal : Förskollärarna om matematisk begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ines Hrkic; Camilla Thörn; [2012]
    Nyckelord :matematik; matematisk begreppsbildning; uppfattning; synliggörande; förskolan; förskollärare; utvecklingsteori;

    Sammanfattning : BakgrundUnder denna del av uppsatsen kommer vi att redogöra för studier som ligger till grund för vår undersökning och som är adekvat för vårt syfte. I vardagen finns det många bra tillfällen att ta till vara på matematik som till exempel dukning, samling och genom leken med mera. LÄS MER