Sökning: "matematisk begreppsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden matematisk begreppsförståelse.

  1. 1. Lärares arbete med begreppsförståelse i matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marie Clarinsson; Sandra Christensen; [2023]
    Nyckelord :Matematisk begreppsförståelse; matematisk språkutveckling; mediering; scaffolding; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Problemet som vi har sett ute i matematikklassrummen är att eleverna har svårigheter med att använda och uttrycka sig korrekt med de matematiska orden och begreppen. Syftet med den här studien har därför varit att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 arbetar språk­utvecklande med matematiska ord och begrepp i undervisningen för att utveckla elevers mate­matiska begreppsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Språk och språkförståelse i andraspråkselevers matematiska problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Agnieszka Wegemo; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; matematisk problemlösning; matematiska problem; matematikspråk; språkförståelse;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har sin utgångspunkt i behovet att kunna skapa lärandemiljöer som möjliggör utveckling av matematiska förmågor för alla elever oavsett deras förutsättningar. Undersökningen begränsades till andraspråkselever och deras arbete med matematisk problemlösning. LÄS MER

  3. 3. Matematisk begreppsförståelse och språkbruk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Max Friman; Erica Swerre; Beatrice Törnros; [2022]
    Nyckelord :parlance; primary school; conceptual understanding; mathematical understanding; mathematics; cooperative learning; subject knowledge;

    Sammanfattning : In our study, the problem area is that concept teaching in mathematics is too low to be able to achieve mathematical understanding. Mathematics also has two different parlance ​​that make teaching difficult and create a lack of clarity about which one of these parlances to use at which occasion and how these parlances ​​should be interpreted and how they are linked. LÄS MER

  4. 4. ‘’Hur kom du fram till det svaret?’’ : En observationsstudie om flickor och pojkars resonemangsförmåga inom matematik i årskurs ett.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Lindberg; Alice Sjögren; [2021]
    Nyckelord :matematik; resonera; problemlösning; läromedel; genus; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Forskare som har studerat matematikundervisning i skolan menar på att gemensamma genomgångar som sedan mynnar ut i ett enskilt arbete i sin matematikbok är vanligt förekommande. Detta arbetssätt är bekvämt och tryggt, men det är på bekostnad av elevernas matematiska utveckling. Matematikforskaren Johan Sidenvall (2019, s. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse för matematisk begreppsutveckling i förskoleklass : En nanlys av lärares inlägg på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Madeleine Josefsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool class; mathematics; conceptual understanding; play; teaching; social media; Förskoleklass; matematik; begreppsförståelse; lek; undervisning; sociala medier;

    Sammanfattning : Mathematics is a subject that contains many different concepts that are ultimately important for students to have knowledge of in order to cope with the subject, but also everyday situations. The teaching of mathematics often means that the students get to meet mathematics by working through the mathematics textbook, where an alternative could be to let the students meet mathematics and its concepts through play. LÄS MER