Sökning: "matematisk inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden matematisk inlärning.

  1. 1. Unstructured pruning of pre-trained language models tuned for sentiment classification.

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Oscar Nordström; [2022]
    Nyckelord :Unstructured pruning; transformer; BERT; sentiment classification; natural language processing; neural networks; deep learning; Ostrukturerad pruning; transformer; BERT; sentimentklassifikation; språkbehandling; neurala nätverk; djup inlärning;

    Sammanfattning : Transformer-based models are frequently used in natural language processing. These models are oftenlarge and pre-trained for general language understanding and then fine-tuned for a specific task. Becausethese models are large, they have a high memory requirement and have high inference time. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärarens arbete med matematikens ämnesspecifika språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; Matematik och Ämnesspecifikt språk;

    Sammanfattning : Under senare tid har språk blivit ett allt större fokusområde när det kommer till inlärning. Forskning säger att det inte räcker med kunskap om matematik för att lära ut matematik. Lärare behöver också en förmåga att kommunicera ämnet till elever på ett sätt som möjliggör lärande. LÄS MER

  3. 3. Stratego Using Deep Reinforcement Learning and Search

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Anton Falk; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Algorithmic game theory is a research area concerned with developing algorithms for solving games using game-theoretic concepts, with many applications in areas where games are used as models to achieve knowledge. In the last decades, numerous game-playing bots have been created, and in many games, they outperform top humans. LÄS MER

  4. 4. Vad finns det för problem i boken? : En läromedelsanalys om matematisk problemlösning i förhållande till det kreativa och det imitativa resonemanget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Lindsjöö; Johanna Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; problemlösning; imitativa resonemang; kreativa resonemang; årskurs ett;

    Sammanfattning : Problemlösning är enligt Skolverket (2017) kärnan i matematik och kan leda till att eleverna får en större förståelse för matematiken de utför. Rapporter och forskning visar att matematikundervisningen till stor del utgår från enskilt arbete i läromedel, vilket inte alltid främjar elevers inlärning i problemlösning. LÄS MER

  5. 5. BNPL Probability of Default Modeling Including Macroeconomic Factors: A Supervised Learning Approach

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Patrik Hardin; Robert Ingre; [2021]
    Nyckelord :Buy Now Pay Later; IFRS 9; Probability of Default; Expected Credit Loss; Macroeconomic factors; Machine Learning; Artificial Neural Network; XGBoost;

    Sammanfattning : In recent years, the Buy Now Pay Later (BNPL) consumer credit industry associated with e-commerce has been rapidly emerging as an alternative to credit cards and traditional consumer credit products. In parallel, the regulation IFRS 9 was introduced in 2018 requiring creditors to become more proactive in forecasting their Expected Credit Losses and include the impact of macroeconomic factors. LÄS MER