Sökning: "matematisk litteracitet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden matematisk litteracitet.

  1. 1. Problemlösning hämmar eller främjar : En läromedelsanalys ur ett perspektiv som fokuserar på matematisk litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rita Soro; [2023]
    Nyckelord :Textbook analysis; mathematical literacy; problem-solving; reality-based tasks; text-based task;

    Sammanfattning : This study conducted to examine the distribution of problem-solving tasks in mathematics textbook related to mathematical literacy. The aim of the study was to analyze the extent to which mathematical literacy is addressed through problem-solving tasks in two grade 4 mathematics textbooks. LÄS MER

  2. 2. Språk och språkförståelse i andraspråkselevers matematiska problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Agnieszka Wegemo; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; matematisk problemlösning; matematiska problem; matematikspråk; språkförståelse;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har sin utgångspunkt i behovet att kunna skapa lärandemiljöer som möjliggör utveckling av matematiska förmågor för alla elever oavsett deras förutsättningar. Undersökningen begränsades till andraspråkselever och deras arbete med matematisk problemlösning. LÄS MER

  3. 3. Att räkna i huvudet eller att räkna med huvudet : En undersökning av hur 11 elever i årskurs 8 gör när de räknar huvudräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anna Belec Lütz; [2020]
    Nyckelord :mental arithmetic; mathematical literacy; strategies for mental arithmetic; huvudräkning; matematisk litteracitet; högstadiet; huvudräkningsstrategier;

    Sammanfattning : Huvudräkning är den av de matematiska förmågorna vi lär oss i skolan som vi sedan oftast använder utanför och efter skolan. Därför är det ur ett samhällsperspektiv viktigt att alla skolelever får lära sig huvudräkning. LÄS MER

  4. 4. Bättre matematiklärande med memorering? För vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Malmberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; kunskapssyn; lärande; matematiksvårigheter; matematisk litteracitet; memorering; numeracitet; PISA;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktMalmberg, Ingrid (2017). Bättre matematiklärande med memorering? För vem? Speciallärarprogrammet med inriktning Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Design för lärande i grundläggande taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Strand; [2016]
    Nyckelord :design för lärande; matematisk litteracitet; taluppfattning;

    Sammanfattning : Strand, Sofia (2016). Design för lärande i grundläggande taluppfattning. Speciallärarprogrammet med inriktning mot matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER