Sökning: "matematisk språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden matematisk språkutveckling.

  1. 1. Lärares arbete med begreppsförståelse i matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marie Clarinsson; Sandra Christensen; [2023]
    Nyckelord :Matematisk begreppsförståelse; matematisk språkutveckling; mediering; scaffolding; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Problemet som vi har sett ute i matematikklassrummen är att eleverna har svårigheter med att använda och uttrycka sig korrekt med de matematiska orden och begreppen. Syftet med den här studien har därför varit att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 arbetar språk­utvecklande med matematiska ord och begrepp i undervisningen för att utveckla elevers mate­matiska begreppsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masouda Mostafai; [2023]
    Nyckelord :multilingual students; mathematics learning; second language learners.§; flerspråkiga elever; matematiklärande; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande - möjligheter och utmaningar för elevers matematiska språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Hansson; Linnéa Hansson; [2022]
    Nyckelord :ADHD; autism; cooperative learning; language development; Lev Vygotsky; mathematics; mathematical language;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker möjligheter och utmaningar med ett kooperativt lärande och hur det påverkar elevers matematiska språkutveckling. Översikten inriktar sig på elever i grundskolan och elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande för matematisk språkutveckling i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Rabe; [2020]
    Nyckelord :cooperative learning; language development; mathematical concepts; mathematics; mathematical language; primary school;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven för att redogöra för vad forskning säger angående hur elevers matematiska språkutveckling påverkas av metoden kooperativt lärande. Den syftar också till redogörelse för hur den kooperativa undervisningsmetoden skiljer sig från den traditionella, det vill säga metoden som innebär att elever arbetar individuellt med uppgifter i en lärobok eller motsvarande. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på matematisk språkutveckling : En systematisk litteraturstudie gällande språkliga förutsättningar samt didaktiska aspekter för andraspråkselevers matematiska språkutveckling

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Michael Staugaard; [2018]
    Nyckelord :Mathematics; language development; second language learner; Matematik; språkutveckling; andraspråkselever;

    Sammanfattning : I den svenska skola är idag cirka 20 % andraspråkselever, det vill säga att de har ett annat modersmål än svenska. Då elevernas lärande är avhängigt av förmågan till interaktion med lärare samt klasskamrater, spelar den kommunikativa förmågan spelar en central roll i skolan samt ställer specifika krav på lärarens utformning av undervisningen. LÄS MER