Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 2639 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Läroboksanalys av uppgifter med programmeringsinnehåll i matematikböcker på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Införandet av programmering i den svenska grundskolans läroplan har skapat utmaningar för lärare, som står inför komplexiteten att integrera denna nya komponent i en redan befintlig läroplan. Trots att det har gått flera år sedan programmering inkluderades i LGR11 och förstärktes i LGR22, upplever lärare fortfarande svårigheter med att införliva programmering i matematikundervisningen. LÄS MER
2. Projective Geometry in Kinematics
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistikSammanfattning : In this thesis, we study projective geometry and show a connection to kinematics. We show how the group of rigid body motions in three-dimensional space can be parameterized on a hyperbolic quadric in a seven-dimensional projective space. We also show that this quadric is a geometry with triality, and we discuss triality from a kinematic viewpoint. LÄS MER
3. Predicting True Sepsis and Culture-positive Sepsis in Intensive Care Unit with Machine Learning Techniques
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistikSammanfattning : Sepsis, a serious medical condition often leading to patients requiring intensive care, has prompted numerous scientists to employ mathematical techniques to aid in its diagnosis. This thesis uses logistic regression and a machine learning technique, XGBoost, to predict true sepsis (as opposed to sepsis mimics) and culture-positive sepsis (among true sepsis) in critical care using blood test results, physiological measurements and other patient characteristics. LÄS MER
4. Matematiska representationsformer och relationell förståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Matematik är ett abstrakt ämne där elever kan uppleva svårigheter att tillägna sig kunskaper och förståelse. Lärare står därmed inför dilemmat att differentiera matematikundervisning för att tillmötesgå alla elevers behov samtidigt som läroplanen inte behandlar hur undervisningen ska genomföras. LÄS MER
5. Self-efficacy i matematisk problemlösning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder för ökad self-efficacy hos gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Denna studie är genomförd som en strukturerad litteraturanalys och syftar till att sammanställa undervisningsmetoder lärare kan använda för att för att öka gymnasieelevers self-efficacy inom matematisk problemlösning, samt undersöka hur aktuell forskning beskriver self-efficacy inom just problemlösning. Litteratur har främst sökts i databasen ERIC, men även UniSearch har använts som komplement. LÄS MER