Sökning: "matematiska begrepp förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden matematiska begrepp förskolan.

  1. 1. Matematik med kroppen som verktyg : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av matematik och arbete med matematiska begrepp med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jakob Kaugesaar; Anton Kjellman; [2023]
    Nyckelord :Variatoner; Undervisning; Matematiska begrepp; De yngsta barnen; Kroppsligt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to focus on toddlers' mathematical learning by capturing preschool teachers' different thoughts about it and how they work. The study aims to shed light on preschool teachers' thoughts about and work with mathematical concepts in teaching with the toddlers. LÄS MER

  2. 2. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fauzia Sara Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; digital kompetens; digitala verktyg; digitala tekniker; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER

  3. 3. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Fauzia Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan : En studie om hur matematik kan synliggöras i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sabina Edfeldt-Opalinski; Bushra Touma Matti; [2023]
    Nyckelord :Bishop; förskollärare; matematikkunskap; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur matematik kan synliggöras i vardagen och hur förskollärare arbetar med matematikundervisning i förskolan. Kvalitativ metod valdes för intervjuer med åtta förskollärare i fyra olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Den vardagliga matematiken i förskolan : för yngre åldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Berg; Karolin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; yngre barn; vardagsmatematik; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ämneskunskapen matematik med en riktning mot den vardagligamatematiken i förskolan för de yngre barnen, samt olika begrepp som är betydelsefulla förbarns matematiska kunskaper. Studien är kvalitativ och den datainsamling som använts ärobservationer från en förskola. LÄS MER