Sökning: "matematiska klassrumssamtal"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden matematiska klassrumssamtal.

  1. 1. Korrelationer mellan lärares matematiklärarkunskaper och klassrumspraktiker

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Wickström; [2023]
    Nyckelord :MKT; matematiklärarkunskap; kommunikativa drag; matematiska samtal; produktiva samtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska sambanden mellan lärares matematikkunskaper och hur de leder det matematiska samtalet i klassrummet. En kvalitativmetod användes där fyra klassrumsfilmer observerades. LÄS MER

  2. 2. Strategier & verktyg för flerspråkiga matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Nilser; Cansu Elhüseyni; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; grundskola; matematik; matematikundervisning; strategier; verktyg;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har haft som syfte att utifrån befintlig forskning redogöra för olika strategier och verktyg som lärare använder sig av för att bidra till flerspråkiga eleverskunskapsutveckling inom matematik. Att kommunicera matematik är både brett och komplext men framför allt centralt i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Talk Moves i matematiska samtal : En kvalitativ studie om samtalsstrategier i matematisk problemlösning med elever i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Åsa Larsson; Annie Svensson; [2018]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; kommunikation; samtalsstrategier; Talk Moves; utforskande samtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att elever ska bli kreativa matematiska problemlösare måste de ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra samtal där resonemangsförmågan kommer till uttryck. Om elever får möjlighet att kritiskt, konstruktivt värdera och kritisera sina egna och andras lösningar kan eleverna utveckla en fördjupad kunskap i matematisk problemlösning. LÄS MER