Sökning: "matematiskt begåvade"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden matematiskt begåvade.

  1. 1. Algebra för matematiskt begåvade elever i årskurs 5 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Johansson; Marcus Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Mathematically gifted students; Challenging and stimulating teaching; Positioning theory; Problem-solving; EPA-model.; Matematiskt begåvade elever; Utmanande och stimulerande undervisning; Positioneringsteorin; Problemlösning; EPA-modellen;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen har alla elever rätt till den ledning och stimulans de behöver för att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. Av denna anledning vill vi genom denna studie undersöka hur algebraiska uppgifter och undervisning inom algebra kan anpassas för att matematiskt begåvade elever ska ges den utmaning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Det är själadödande att hela tiden behöva göra sånt du redan kan : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av matematiskt särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pontus Randberg; Victor Persson; [2023]
    Nyckelord :Särskild begåvning; särskilda matematiska förmågor; acceleration; berikning; coaching;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga vilka erfarenheter matematiklärare på högstadiet har avmatematiskt särskilt begåvade elever samt hur de resonerar kring och arbetar för attinkludera dessa elever i undervisningen. För att kunna uppfylla detta syfteundersöktes hur matematiklärare på högstadiet definierar matematiskt särskiltbegåvade elever, hur de arbetar för att stimulera eleverna samt vilka utmaningaroch/eller möjligheter de upplever i arbetet med dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Lärares utmaningar i arbetet med att leda och stimulera särskilt matematiskt begåvade elever : En kvalitativ intervjustudie ur ett implementeringsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Huttu; Pontus Kärrlander; Henrik Viebke; [2022]
    Nyckelord :gifted students; teachers’ challenges; mathematics; mathematical competence; student motivation; collegial cooperation; appropriate challenge; identification; inclusion; time; material and implementation theory; särskilt begåvade elever; matematikundervisning; lärares utmaningar; matematisk kompetens;

    Sammanfattning : According to the Swedish curriculum for the compulsory school, every teacher has an obligation to differentiate students’ education to promote their development and learning needs. The study carried out in this paper is a qualitative interview study with Swedish teachers that have experience teaching particularly gifted students in mathematics. LÄS MER

  4. 4. Begåvade och högpresterande elever inom matematik : En litteraturstudie om identifiering av begåvade och högpresterande elever samt differentiering av undervisningen för eleverna i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Welander; Daniel Hidgård; [2021]
    Nyckelord :Begåvad; differentiera; högpresterande; identifiera; matematik; utmana;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till en likvärdig skolgång och att utvecklas efter sin egen förmåga enligt svensk lag och Barnkonventionen. Det är dock många elever i skolan idag som inte utmanas och utvecklas som lagen kräver. LÄS MER

  5. 5. Ger lärarutbildningen tillräckligt med stöd i att undervisa matematiskt begåvade elever? : En kvalitativ studie utifrån lärosätets perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Korhonen; Luiza Norström; [2021]
    Nyckelord :Lärarutbildning; matematik; fenomenologiska perspektivet; begåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få en utökad kunskap om vilket stöd lärarutbildningen ger studenter i att undervisa matematiskt begåvade elever. Behovet av att undersöka detta finns då varje elev har en rättighet till att utvecklas och utmanas utifrån sina kvalifikationer. LÄS MER