Sökning: "matematiskt material"
Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden matematiskt material.
1. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER
2. A theoretical framework for interpretation and prediction of magneto-optical measurements
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/MaterialteoriSammanfattning : The interplay of experiments and theory is essential to deepen our understanding of magnetization dynamics. This thesis aims to serve as a bridge between these two aspects by establishing a mathematical framework that enables the computation of optical observable quantities based on theoretical models. LÄS MER
3. Upprepade mönster i matematikböcker : En läromedelsanalys av matematikböcker för år 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Efterfrågan på matematiskt kunnande ökar i samhället. Algebraiskt kunnande gynnar lärandet inom andra delar av matematiken. Algebra innebär att upptäcka matematiska strukturer och kunna generalisera dessa. Mönsterundervisning ses som en säker väg till algebra. LÄS MER
4. En grönare järnväg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Detta arbete är en utredning av hur järnvägskonstruktionens emissioner ser ut vid anläggning. Den samlade datan har översatts i ett matematiskt uttryck som ger ett minsta årtal för när en neutraliseringshorisont för projektet kan nås. LÄS MER
5. Matematik i spontana aktiviteter : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärarnas syn i arbetet med matematik i spontana aktiviteter i förskolan. Intresset för studiens grundtanke väcktes under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) där vi la märke till att spontana aktiviteter med matematiskt innehåll sällan förekommer. LÄS MER