Sökning: "matematiskt språk förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden matematiskt språk förskola.
1. "Det är matematik, allt detta" : En studie som närmar sig barns perspektiv på matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet är att närma oss barnens perspektiv på matematik och göra barnens röster hörda genom att synliggöra vilka matematiska handlingar de ger uttryck för, samt studera vad som ligger till grund för deras handlingar. Våra forskningsfrågor är: Vilka matematiska handlingar använder sig barnen av? Hur kommer dessa matematiska handlingar till uttryck? Vad kan barnens matematiska handlingar bero på? Det finns relativt lite forskning om matematik i förskolan där forskaren närmar sig barnens perspektiv. LÄS MER
2. Matematik finns överallt i förskolan!
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar med och hur de synliggör matematik i förskolan. Tanken var även att belysa hur prioriterad matematiken är i den vardagliga verksamheten på förskolan. Denna studie bygger på en kvalitativ studie. LÄS MER
3. Matematik i vardagssituationer : Förskolebarns möte med matematik i tamburen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Detta examensarbete är en studie om matematik i vardagssituationer i en svensk förskola. Syftet med min studie var att undersöka vilken matematik som uppstår i av- och påklädningssituationer. Ytterligare ville jag ta reda på hur pedagoger arbetar för att lyfta fram och stimulera barnen för att upptäcka matematiken i dessa situationer. LÄS MER
4. ”Det finns jättemycket luckor, att de inte förstår” : – En studie om barns och pedagogers kunskap i antalsuppfattning.
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Matematik finns överallt men trots det har vi genom studien fått fram att ”det finns jättemycket luckor, att de inte förstår”. Detta citat är hämtat ifrån en av våra intervjuer och speglar vårt resultat. Studien är kvalitativ och vi har intervjuat pedagoger samt låtit barn, i förskola och årskurs 1, utföra matematikuppgifter. LÄS MER
5. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER