Sökning: "matematiskt språk och resonemang."

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden matematiskt språk och resonemang..

  1. 1. Elevers arbete med matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Aichah Shokfah; [2024]
    Nyckelord :mathematical reasoning; creative mathematical reasoning; imitative reasoning; matematiskt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; imitativt resonemang;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elevers matematiska resonemang. Detta gjordes genom att undersöka vilken typ av resonemang elever i årskurs 9 använde när de löste olika uppgifter och även elevernas uppfattningar om matematik. LÄS MER

  2. 2. Språkinriktad undervisning i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Antonsson; [2024]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; literacy; matematik; språkinriktat arbetssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : Allt fler elever misslyckas i ämnet matematik och enligt många forskare kan ettspråkutvecklande arbetssätt vara framgångsrikt för dessa elevers kunskapsutveckling.Detta gav anledning till studiens syfte som är att undersöka hur lärare utformar och arbetarspråkinriktat i matematikundervisningen och vilka utmaningar och möjligheter deupplever med detta. LÄS MER

  3. 3. Elevers möjligheter till kommunikationoch begreppsanvändning imatematikklassrummet i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Kawsar Fakhro; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; kommunikationsmönster; matematik; matematiska begrepp; matematiskt språk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Forskning visar på en koppling mellan språk och matematik. Syftet med detta arbete ärdärför att undersöka vilka möjligheter lärare skapar för elevers begreppsutveckling genomkommunikation i matematikklassrummet i årskurserna F-3. Analysen är gjord utifrånhermeneutiken med en sociokulturell utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Predictive analysis of organisational costs to achieve gender pay equity

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Oscar Rohde; [2022]
    Nyckelord :pay equity; equality; pay audit; gender pay gap; organisation; regression; statistics; learning; rättvisa löner; jämställdhet; lönekartläggning; lönegap mellan könen; organisation; regression; statistik; lärande;

    Sammanfattning : The gender pay gap has been a hot topic during the last decade and legislation regarding pay equity is increasing in Europe. Continuous work with gender pay equity is essential to avoid costly consequences. LÄS MER

  5. 5. Hur tänkte du egentligen? : En studie om elevers kommunikation vid lösning av matematiska problem ur ett multimodalt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elina Sorvari; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; matematiskt resonemang; multimodalitet; semiotiska representationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elever vid gymnasieålder kommunicerar muntligt respektive skriftligt sitt matematiska tänkande och jämföra om det kan urskiljas distinktion mellan dessa kommunikationssätt. Det undersöktes vilka semiotiska representationer elever väljer att använda och vad dessa används för. LÄS MER