Sökning: "matematiskt symbolspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matematiskt symbolspråk.

  1. 1. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nilsson Oliver; [2024]
    Nyckelord :Matematik; algebra; gymnasiet; svårigheter och matematiska representationer;

    Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER

  2. 2. Funktionsbegreppet och dess representation i gymnasieskolan: en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Carl Odlander; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskola; funktioner; läromedelsanalys; matematik; representationsformer; semiotik.;

    Sammanfattning : Då man arbetar med matematiska funktioner i gymnasieskolan är dess olika representationsformer viktiga. Delvis då detta är en del av kursinnehållet, men också då detta är effektivt för inlärning. Vidare så vilar matematikundervisningen i stor grad på dess läromedel. LÄS MER

  3. 3. Formellt språk, informellt språk och symbolspråk imatematik åk 5 : En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nadia Bergstedt; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Vardagsspråk; Matematiskt språk; Informellt språk; Formellt språk; Symbolspråk Språkteori; Skolspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt olika typer av språk används i läromedel i matematik. Den forskningsfråga som studien söker svar på är: Hur används informellt språk, formellt språk och symbolspråk i två läromedel inom matematik riktade mot årskurs 5? Studien bygger på delar av den forskning som finns inom området matematiska språk och vardagsspråk. LÄS MER

  4. 4. Från situation till ekvation : En studie om hur gymnasieelever översätter textuppgifter till andragradsekvationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Wibrand; [2013]
    Nyckelord :matematik; algebra; översättning; ekvationer; andragradsekvationer; textuppgifter; algebraiskt språk;

    Sammanfattning : Eftersom tidigare undersökningar om översättningsfasen i den algebraiska cykeln handlat om översättning till uttryck eller förstagradsekvationer, är denna studies syfte att försöka klargöra och beskriva vilka olika uppfattningar som finns när elever på gymnasiet, som läser kursen matematik 2b, översätter textuppgifter till andragradsekvationer. Frågeställningarna handlar om hur elever översätter textproblem till andragradsekvationer samt vilka olika typer av svårigheter som finns i översättningsmomentet. LÄS MER

  5. 5. "a äter upp b" : hur gymnasieelever översätter mellanmatematiskt språk, symbolspråk och vardagsspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joni Karlbom; Mattias Norström; [2013]
    Nyckelord :mathematical language; symbolic language; everyday language; upper secondary school students; matematiskt språk; symbolspråk; vardagsspråk; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever översätter mellan tre matematiska språkformer (symbolspråk, matematiskt språk och vardags-språk). Studien använde ett slags test, en kunskapsdiagnos, för att undersöka detta. Gymnasieelever från samma program i tre olika årskurser fick möjlighet att delta i studien. LÄS MER