Sökning: "matematiskt tänkande"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden matematiskt tänkande.

  1. 1. Kooperativt matematiklärande: Uppnå möjligheter, hantera utmaningar. : En systematisk litteraturstudie om möjligheter och utmaningar med kooperativt lärande i matematik: i årskurs 1-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alma Andersson; Linnéa Ahlsgård; Amanda Näslund; [2024]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematik; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är ett arbetssätt som syftar till att elever arbetar i mindregrupper, tilldelas olika roller samt lär sig av varandra. Syftet med den härsystematiska litteraturstudien är att ta reda på vilka utmaningar och möjligheter detfinns med det kooperativa lärandet i matematikämnet, i årskurs 1–6. LÄS MER

  2. 2. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER

  3. 3. Robotars användning i förskola : En sociokulturell studie om Blue-bot och Bee-bot

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lundgren; Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :Blue-bot; Bee-bot; Förskola; robot; datalogiskt tänkande; programmering; färdighet; kunskap; undervisning; analog programmering; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om robotarna Blue-bot och Bee-bot. Syftet är att ta reda på hur robotar används av utbildade pedagoger samt vilka färdigheter och kunskaper de beskriver att barnen utvecklar av att använda robotar. LÄS MER

  4. 4. Datalogiskt tänkande inom programmering i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Louise Rosén Hultkvist; Sanna Ljungdahl; [2023]
    Nyckelord :abstraktion; algoritmiskt tänkande; datalogiskt tänkande; matematik; parprogrammering; problemlösning; Scratch;

    Sammanfattning : Den pågående digitaliseringen av samhället innebär att allt högre krav ställs på eleversdigitala kompetens. Sedan år 2017 har programmering inkluderats i kursplanen förmatematik i samtliga årskurser. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att studerahur programmering kan utveckla elevers matematiska kunskaper. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande i matematikundervisningen : Varför, när och hur använder lärare metoden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Ström; [2023]
    Nyckelord :Coopertive Learnig; Mathematics; Education; Primary School; Kooperativt lärande; matematik; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how teachers use cooperative learning in mathematics education. To achieve this purpose, the following questions have been answered: What is the purpose of teachers using cooperative learning in mathematics education? In which areas of mathematics education do teachers use cooperative structures? How do teachers use cooperative learning in mathematics education? Cooperative learning involves students interacting with each other and emphasizes that cooperative learning has its roots in sociocultural theory. LÄS MER