Sökning: "material för utvecklingssamtal i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden material för utvecklingssamtal i förskolan.

  1. 1. Ett betydelsefullt samarbete mellan vårdnadshavare och förskollärare : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att genomföra förskolans uppdrag ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linn Frykholm; Anna Konstandeliasz; [2019]
    Nyckelord :Förskola; interkulturellt perspektiv; delaktighet; inflytande; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar förskollärare anser att de har för att kunna erbjuda vårdnadshavare som inte kan svenska och engelska delaktighet och inflytande i förskolan. I studiens tidigare forskning kan det utläsas att ett fungerande samarbete mellan vårdnadshavare och pedagoger är grundläggande för att barnet ska kunna nå sina mål i förskola och skola (Sandberg & Vuorinen 2007). LÄS MER

  2. 2. ”Just nu har vi svårt att få till någon planeringstid alls…” : En studie om förskollärares förutsättningar inför planering av utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnéa Kärrstad; Sofia Åberg; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; vårdnadshavare; planering; planeringstid; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra några förskollärares olika uppfattningar om planering inför utvecklingssamtal. För att uppnå studiens syfte har vi tagit stöd i frågeställningarna; Vilka förutsättningar har några förskollärare inför utvecklingssamtal? samt Vad anser några förskollärare vara viktigt i förberedelserna inför utvecklingssamtal? Metoden som användes för insamling av data var kvalitativa intervjuer med fem respondenter. LÄS MER

  3. 3. Hur är mitt barn på förskolan? : en studie om i vilken utsträckning föräldrars förväntningar uppfylls under ett utvecklingssamtal

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Magdalena Svensson; Mikaela Svensson; [2009]
    Nyckelord :Förskolan; Föräldrar; Pedagoger; Samtalsunderlag; Utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : I förskolan sker det dagliga möten mellan föräldrar och pedagoger där övergripande information om barnet utbyts. Utöver dessa dagliga möten ska föräldrarna enligt regeringen (Regeringens prop. 2004/05:11) erbjudas utvecklingssamtal en gång per termin. LÄS MER

  4. 4. Utvecklingssamtal i förskolan : - en studie om föräldrars förväntningar i relation tillpedagogens syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Blerta Krasniqi; Sandra Martinsson; [2009]
    Nyckelord :Förskola; förväntningar; föräldrar; föräldrasamverkan; pedagog; utvecklingssamtal.;

    Sammanfattning : Studien behandlar utvecklingssamtal i förskolan. Syftet med dennastudie är att undersöka hur föräldrars förväntningar ser ut kringutvecklingssamtal i förskolan i relation till pedagogens syfte. Studiengenomfördes utifrån ett fenomenografisk perspektiv, vilket innebär attman undersöker folks uppfattningar om ett fenomen. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik i förskolan En kartläggning av förskolepersonals kunskaper om och förväntningar på specialpedagogers arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Arnberg; [2007]
    Nyckelord :enkätundersökning; förskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete var att kartlägga förskolepedagogers kunskaper om och förväntningar på specialpedagogens arbetsuppgifter.Som metod användes en enkät som riktade sig till pedagogerna på samtliga sju förskolor i en kommundel och 64 svar bearbetades. LÄS MER