Sökning: "material i arbete mia"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden material i arbete mia.

  1. 1. Intern och extern chefsrekrytering : En studie om organisatoriska omständigheter och beslutsfaktorer i chefsrekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Linnéa Andersson; Mia Kim; Emelie Engström Johansson; [2023]
    Nyckelord :Manager Recruitment; Internal recruitment; External recruitment; career paths; development opportunities.; Chefsrekrytering; Intern rekrytering; Extern Rekrytering; Karriärvägar; Utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Frågeställning: Under vilka omständigheter väljer organisationer intern respektive extern rekrytering när chefer ska tillsättas? Syfte: Syftet är att undersöka under varför och under vilka omständigheter organisationer väljer intern respektive extern chefsrekrytering.  Metod: Kvalitativ ansats, Intervjuer, Tematisk analys Slutsats: Utifrån den tidigare litteraturen samt studiens insamlade empiriska material tycks organisationer föredra att rekrytera chefer internt om rätt kompetens finns inom organisationen. LÄS MER

  2. 2. Tillsammans för barnen : En kvalitativ studie av ett förbättringsarbete för ökad samverkan mellan sjukhusclowner och medarbetare i barn- och ungdomssjukvården

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för kvalitetsförbättring och ledarskap

    Författare :Mia Thun; [2022]
    Nyckelord :Interprofessional learning; improvement knowledge; improvement science; motivation; systems perspective; hospital clowns; child friendly care; Förbättringskunskap; Förbättringsvetenskap; Interprofessionellt lärande; Interprofessionellt arbete; motivation; systemperspektiv; drivkrafter; sjukhusclowner; clowner; barn- och ungdomsvård; systemteori; hälsa- och sjukvård; barnanpassad vård; barnkonvention;

    Sammanfattning : I Barn- och ungdomsklinikens strävan efter barnanpassad vård har behandlingssituationer framför allt identifierats som en utmaning, där det medicinska perspektivet ibland bedöms vara överordnat det barnrättsliga. Forskning och evidens visar att när sjukhusclowner och medarbetare samverkar i behandlingar och procedurer minskar barnens oro, stress och smärta och trygghet, delaktighet och självbestämmande ökar. LÄS MER

  3. 3. "Läroboken ska inte styra, det är du som ska styra över läroboken" : En kvalitativ studie om lärares upplevelser kring lärobokens roll och betydelse i matematikundervisningen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mia Mijatovic; Matilda Hällback; [2021]
    Nyckelord :Lärobok; matematikundervisning; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Läroboken har en central roll i matematikundervisningen i svensk skola och det är lärare som bestämmer om och hur den används. Vi anser därför att det är viktigt att fånga lärares perspektiv på lärobokens användning i matematik. LÄS MER

  4. 4. Den osynliga gestaltningen : med växter skapas tre nya doftlandskap på Sergels torg i Stockholm

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Mia Fjellström; [2020]
    Nyckelord :lukter; dofter; natur; stress; torg; gestaltning; Sergels torg;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur lukter påverkar oss människor och hur lukten av natur kan hjälpa till att sänka vår stress. Genom att skapa tre gestaltningsförslag som provar tre olika tillvägagångssätt för att implementera naturlukt i staden hoppas jag kunna vidga landskapsarkitektens arbete med lukter. LÄS MER

  5. 5. Försvårande faktorer i grundskolan : – En kvalitativ studie om tidigare grundskoleelevers upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Mia Bellelind; Chanda Borvall; [2018]
    Nyckelord :Grundskolan; elever; försvårande faktorer; diskontinuitet; KASAM;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate the aggravating factors that pupils experienced during their time in Compulsory School and how the school responded to the students' difficulties. The empirical material is based on the stories of five students at the Introductory Programme (IM). LÄS MER