Sökning: "material till Svenska som andraspråk läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden material till Svenska som andraspråk läsförståelse.

  1. 1. Läsförståelse och dess påverkansfaktorer : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Bergstrand; Frida Struxsjö; [2024]
    Nyckelord :läsförståelse; svenska; faktorer;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett komplext begrepp som innefattar förmågan att läsa en text och samtidigt förstå den. Det är en central förmåga, både i skol- och undervisningssammanhang men också inom vardagliga och yrkesmässiga kontexter. LÄS MER

  2. 2. Reliabilitet och validitet i bedömningen av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Lilja; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; läsförståelse; bedömningsverktyg; validitet; reliabilitet; interbedömarreliabilitet; kvaliteter strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och ställa samman vad tidigare forskning har visat angående olika bedömningsmetoders olika grader av validitet och reliabilitet. Detta för att bidra med en ökad kunskap för hur man kan använda de olika bedömningsmetoderna för att hjälpa våra elever att utveckla sin läsförmåga, och speciellt sin förmåga när det kommer till läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. "Man har ju bättre minne när man lyssnar" : En studie om andraspråkselevers läsförståelse, svåra uppgifter och hur längre tid och tillgång till inläst material kan vara en framgångsfaktor.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecca Lundqvist Stenlo; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; svenska som andraspråk; andraspråkselever; läs- och skrivsvårigheter; avkodning; inferenser; koncentration; stress; arbetsminne; nationella prov; kompensatoriska hjälpmedel; inläst material.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur förlängd tid och inläst material kan förbättra provresultatet i läsförståelse för en grupp andraspråkselever på gymnasiet, vilken typ av uppgifter som kan vara särskilt problematiska, samt hur eleverna själva ser på sin egen läsförståelse. Såväl på nationella prov som i internationella studier såsom PISA och PIRLS får andraspråkselever generellt sämre resultat än förstaspråkselever och därför är det viktigt att ta reda på vilka svårigheter som finns och hur de kan övervinnas. LÄS MER

  4. 4. Läsutveckling för elever med ett annat förstaspråk än svenska : en kvalitativ studie ur pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nicole Ayuk Divine; Christer Petersson; Anna Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Läsutveckling; läsinlärning; läsförståelse; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur pedagoger arbetar med läsinlärning samt läsförståelse medelever som har ett annat förstaspråk än svenska. I studien lyfts faktorer som harbetydelse för elevers läsutveckling och även vad pedagoger kan tänka på vidundervisning av elever med ett annat förstaspråk än svenska. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling hos andraspråkselever : Betydelsefulla faktorer för lärande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Hedman; Sofia Johansson; [2015]
    Nyckelord :läsutveckling; läsförmåga; andraspråkselever; andraspråk; betydelsefulla faktorer;

    Sammanfattning : Att kunna läsa är avgörande för att bli en aktiv samhällsmedborgare. Enligt PISA-undersökningen från 2009 når var femte elev inte upp till kraven i läsförståelse och denna andel är ännu högre för elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER