Sökning: "math background"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden math background.

  1. 1. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alyeh Khazaiee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; encouragement; teaching method; education system; motivation; Matematik; uppmuntran; undervisningsmetod; utbildningssystem; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER

  2. 2. Rätten att få låta! -en kvalitativ studie kring barns musicerande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Allinger; Sofia Jensen; [2021]
    Nyckelord :Early childhood education; Preschool; Music; Habermas; Vygotskij; Pedagogik; Förskola; Musik; Habermas; Vygotskij;

    Sammanfattning : The following content is a way of trying to understand how music is practiced in Swedish preschools. To understand this, we have looked into preschool teachers' interest and knowledge in music, to see if or how their musical background may affect their teaching methods and didactics about music. LÄS MER

  3. 3. Preschool Teachers Perspectives on Math Curriculum Orientations: A cross-cultural study between Portugal and Sweden

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Miriam Costa; [2021]
    Nyckelord :Early Math; preschool-teachers; curriculum orientations; teaching concept; pedagogical awareness; international perspective;

    Sammanfattning : Early childhood education and care (ECEC) perspective changes across countries due to different political goals, culture, organizational factors and educational theories. Those differences are expressed in curriculum orientations that generate different curriculums, practices and interactions in the different preschool contexts. LÄS MER

  4. 4. Läxor i matematikundervisning : hur samverkar elever, föräldrar och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jack Knutsson; [2021]
    Nyckelord :Mathematics teaching; mathematics homework; middle school; grades 7-9; the family s influence in mathematics learning; Matematikundervisning; matematikläxor; grundskola; årskurs 7–9; familjens påverkan i matematiklärande;

    Sammanfattning : Syftet för detta arbete är att undersöka relationer mellan matematikundervisning och matematikläxor i högstadiet. Litteraturstudien ska besvara vilken betydelse matematikläxor har för elever, föräldrar och lärare. LÄS MER

  5. 5. More is more? The effect of increased instruction time on students’ performance – evidence from TIMSS 2019

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Felix Persson; [2021]
    Nyckelord :instruction time; student achievement; TIMSS; teacher characteristics; PISA; Business and Economics;

    Sammanfattning : Students performs differently in international comparable school evaluations such as TIMSS and PISA. One possible explanation discussed in economic research literature is that differences in the amount of instruction time across countries are the reason for international gaps in student performance. LÄS MER