Sökning: "mathematic learning and education"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden mathematic learning and education.

  1. 1. Kooperativt Lärande och EPA i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Wennström; [2023]
    Nyckelord :samarbetslärande; matematik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Inte bara en byggkloss : En intervjustudie om lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Hjelmstedt; Alva Virén; [2023]
    Nyckelord :didaktik; matematikundervisning; laborativt material; konkret material; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre verksamma matematiklärare säger sig arbeta med laborativt material i matematikundervisningen, för årskurs 4–6, eftersom läraren har stor påverkan på utfallet av användandet av laborativt material för matematisk förståelse. Det är även av intresse att utifrån lärarnas yrkeskunskap och praktik belysa möjligheter och hinder i att använda laborativt material i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Students' perception of the role of mathematics in their physics education

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Johan Walfridsson; Anders Arvidson; [2023]
    Nyckelord :Didactics; Physics education;

    Sammanfattning : The deep interdisciplinarity between physics and mathematics is not always easy to grasp for students. Transferring mathematical skills to a physical context is demanding, and students mainly use mathematics tools (i.e., formulas) for pure calculations rather than as a basis for reasoning. LÄS MER

  4. 4. Programmering med digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 1–3 : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sarah Nilsson; Ronia Svensson; [2023]
    Nyckelord :digital tool; programming; mathematic teaching; grades 1-3 ; digitala verktyg; programmering; matematikundervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick på hur lärare i årskurs 1–3 ser på användandet av digitala verktyg för att främja elevers lärande inom programmering i matematikundervisningen. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer av kvalitativ karaktär. LÄS MER

  5. 5. Digitala läromedel i matematikundervisningen : En enkätstudie om att använda digitala läromedel i matematikundervisningen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Marcusson; Sturesson Fredrik; [2022]
    Nyckelord :Digital curriculum resources; mathematics education; the didactic triangle; grade 1–3; Digitala läromedel; matematikundervisning; didaktiska triangeln; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : School constantly changes and adapts methods to teach and contents according to the society. The change has led to a growing trend for digitalcurriculum resources in the classroom and mathematic as a subject. LÄS MER