Sökning: "mathematical competences"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden mathematical competences.

  1. 1. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Hur stor är utvecklingsmöjligheten av procedur- och begreppsförmågan i ett digitalt läromedel? : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Essma Jassim; Theresa Karolina Repa; [2022]
    Nyckelord :Skills training; digital teaching material; procedural knowledge; conceptual understanding; mathematical competencies; design of digital curriculum; Färdighetsträning; digitalt läromedel; procedurförmågan; begreppsförmågan; matematiska förmågor; designen av digitala läromedel.;

    Sammanfattning : Det finns ett stort utbud av digitala läromedel idag vilket kräver ökad kompetens att kunna värdera och välja lämpligt digitalt läromedel till undervisningen. Flera digitala läromedel marknadsförs som program innehållandes färdighetsträning. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärande genom digitala lärspel : En analys av digitala lärspel för årskurs 4–6 med fokus på matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Izabella Pettersson; Ola Wictorin; [2021]
    Nyckelord :Digital games; elementary school; mathematical competencies; mathematical education; teaching aspects in digital games; Digitala lärspel; grundskolan årskurs 4–6; läroaspekter i digitala lärspel; matematikundervisning; matematiska kompetenser;

    Sammanfattning : Idag finns en stor mängd digitala lärspel med inriktning mot matematikundervisning. Tillgången till digitala verktyg i skolan är idag stor och därför finns det goda möjligheter för lärare att inkludera digitala lärspel i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärandets effekter på elevers problemlösningsförmåga i matematik : -ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Fri; Fanny Ekstrand Moberg; [2021]
    Nyckelord :fenomenologin; Kooperativt lärande; problemlösning; problemlösningsförmågan;

    Sammanfattning : The Swedish curriculum includes five mathematical competences and problem solving is one of them. Students should be given the best opportunities to develop their skills on how to solve mathematical problems. Cooperative learning is a well-known learning method, used by teachers all over the world. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter till utveckling av matematiskt kunnande i hemmet : En innehållsanalys med fokus på förekomsten av matematiska kompetenser i hjälpböcker för vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Andreas Skoglund; [2019]
    Nyckelord :content analysis; guardians; mathematical competencies; mathematics; teaching resource; innehållsanalys; matematik; matematiska kompetenser; undervisningsresurs; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur väl den matematik som förmedlas i hjälpböcker för vårdnadshavare stämmer överens med de matematiska kompetenser som barn ska utveckla under sin tid i grundskolan. Detta för att få insikt i huruvida hjälpböcker för vårdnadshavare kan ses som en undervisningsresurs som vårdnadshavare kan använda sig utav. LÄS MER