Sökning: "mathematical disability"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden mathematical disability.

  1. 1. Olika arbetssätt i matematikundervisningen för elever med funktionsvariation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joachim Persson; Jonathan Fjeldly; [2022]
    Nyckelord :arbetssätt; funktionsnedsättning; funktionsvariation; lärande; matematikundervisning; metoder; schemabaserat lärande.;

    Sammanfattning : Målet med denna kunskapsöversikt har varit att undersöka vad forskning beskriver om hur matematiklärare bör gå tillväga, för att arbeta med elever som har någon form av funktionsvariation. Det resultat vi har fått fram visar dock att det inte finns en enkel väg, utan det finns olika metoder inom ämnet matematik. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärares medvetenhet om ochhantering av dyskalkyli på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Isak Luttu; [2021]
    Nyckelord :Dyscalculia; Mathematics; Teachers; Phenomenography; Dyskalkyli; Matematik; Lärare; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Dyscalculia is a specific learning disability that’s affecting brain capacity of individuals, more specifically the ability to perform specific mathematical operations. Given that there is little research about how dyscalculia is supposed to be treated teachers are faced with these students anyway. LÄS MER

  3. 3. Micro-Level Loss Reserving in Economic Disability Insurance

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Robin Borgman; Axel Hellström; [2018]
    Nyckelord :Micro Model; IBNR; RBNS; Loss Reserving; Micro modell; IBNR; RBNS; Reservsättning;

    Sammanfattning : In this thesis we provide a construction of a micro-level reserving model for an economic disability insurance portfolio. The model is based on the mathematical framework developed by Norberg (1993). The data considered is provided by Trygg-Hansa. The micro model tracks the development of each individual claim throughout its lifetime. LÄS MER

  4. 4. Matematiska färdigheter hos elever med lässvårigheter i årskurs 4

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Erica Kvarnryd; Emilia Morén; [2014]
    Nyckelord :Reading disability; mathematical disability; the Triple code model; phonological ability; students in fourth grade.; Lässvårigheter; aritmetiska svårigheter; trippel-kod-modellen; fonologisk förmåga; elever i fjärde klass;

    Sammanfattning : Reading difficulties is the most common learning difficulty in the western world and it is common that people with reading disabilities also exhibit arithmetic difficulties. Different theories about the cause of the relationship exists, one theory describes the importance of good phonological ability in reading as well as in arithmetic, while another theory describes the importance of a reliable number system and that only a subgroup of students with reading disabilities also have difficulties with arithmetic. LÄS MER

  5. 5. Dyskalkyli : En intervjustudie med föräldrar till ungdomarmed specifik räknesvårighet

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Ylva Jonsson; Ellinor Lindqvist; [2011]
    Nyckelord :developmental dyscalculia; interview study; mathematical disabilities; schooling; special education; dyskalkyli; intervjustudie; matematiksvårigheter; skolgång; specialundervisning; specifika räknesvårigheter;

    Sammanfattning : Dyskalkyli, eller specifik räknesvårighet, är en specifik inlärningsstörning som innebärstora svårigheter att handskas med siffror. Detta är en kvalitativ intervjustudie medföräldrar till ungdomar med dyskalkyli, där frågor kring skolgång, insatser och känslorkring diagnosen samt relationen mellan förälder och ungdom berörs. LÄS MER