Sökning: "mathematical discussions"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden mathematical discussions.

  1. 1. Hur användandet av samtal och diskussion påverkar mellanstadieelevers förståelse för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasmus Schultz; Lukas Scherp; [2024]
    Nyckelord :conversation; discussion; interaction; leading classroom discussions; learning Strategies; mathematics; mathematics teaching; mathematical concept; middle school; using conversation; vocabulary;

    Sammanfattning : This research overview is an evaluation of knowledge and explores the impact of language linked to mathematics. This particularly in the context of conversations and discussions, on the mathematical understanding of students in the ages between ten to twelve years old. LÄS MER

  2. 2. Traditionell undervisning gentemot det kooperativa lärandet : En interventionsstudie om användningen av det kooperativa lärandet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amin Ablouh; Nasim Sedraoui; [2023]
    Nyckelord :Traditional teaching; cooperative learning; conceptual understanding; geometry; mathematics education; grades 4-6; Traditionell undervisning; kooperativt lärande; begreppsförståelse; geometri; matematikundervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the effects of cooperative learning on pupils’ knowledge and development with a particular focus on concepts and conceptual understanding in mathematics. By employing both qualitative and quantitative research methods, the study compared the effectiveness of cooperative learning to traditional teaching approaches in grade 4. LÄS MER

  3. 3. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tobias Hallqvist; Isak Toll; [2023]
    Nyckelord :Nivågruppering; blandad gruppering; de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masouda Mostafai; [2023]
    Nyckelord :multilingual students; mathematics learning; second language learners.§; flerspråkiga elever; matematiklärande; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER

  5. 5. Givande diskussioner i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Adrian Tchini; Azem Segaqa; [2022]
    Nyckelord :mathematical discussions; teacher’s role; students’ knowledge development in mathematics and approaches; matematiska diskussioner; lärarensroll; elevernas kunskapsutveckling i matematik och tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att sammanställa vad aktuell forskning säger om hur givande diskussioner kan skapas i matematikundervisningen. Under arbetet har en systematisk litteraturstudie genomförts för att sammanställa och analysera aktuell forskning inom området. LÄS MER