Sökning: "mathematical experiences"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden mathematical experiences.

  1. 1. Användning av digitala verktyg i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie om digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Elofsson; [2024]
    Nyckelord :fenomenografi; förskola; digitala verktyg; undervisning;

    Sammanfattning : This study focuses on the use of digital tools in preschool. The aim is to contribute insights into preschool teachers' experiences of incorporating digital tools into their practices. To capture a diverse range of perspectives, ten preschool teachers from four different municipalities were interviewed. LÄS MER

  2. 2. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Investigation on the natural indigo dye for cotton fabric by using supercritical carbon dioxide

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ryoi Takamatsu; [2023]
    Nyckelord :Dyeing; supercritical carbon dioxide; indigo; cotton; eco-friendly; textile;

    Sammanfattning : Concerns about the environmental impact of the textile industry are increasing, and there is an urgent need to develop and implement sustainable technologies. In particular, the environmental impact of dyeing, which emits a large amount of wastewater and chemicals, is one production process that needs to be resolved. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Persson; [2023]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; Bronfenbrenner; support efforts; students´perspective; additional adaptations; special education; high school; upper secondary school; Matematiksvårigheter; Bronfenbrenner; stödinsatser; elevers perspektiv; extra anpassningar; specialpedagogik; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av matematikundervisning med samhällspåverkande modeller i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Petter Ljung; Joakim Andersson; [2023]
    Nyckelord :Critical mathematics; critical thinking; machine learning; mathematical modelling; reflective knowledge;

    Sammanfattning : In a digital world where algorithms and mathematical models impact students’ lives and society as a whole, it is important to learn critical thinking to understand and reflect upon what is happening. How will students perceive an inclusion of mathematical models that affect society in their mathematics lessons? Prior research shows that mathematical modelling is a valuable skill. LÄS MER