Sökning: "mathematics difficulties"

Visar resultat 11 - 15 av 328 uppsatser innehållade orden mathematics difficulties.

  1. 11. Strategier för att möta elevers matematikångest : En studie om hur lärare identifierar, förebygger, och lindrar elevers matematikångest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Johan Laag; [2023]
    Nyckelord :Matematikångest; strategier; matematik; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Matematikångest är relaterad till matematiksvårigheter och att elever misslyckas i ämnet matematik. Lärare har en betydande roll i sammanhanget för att hjälpa och stötta eleverna som lider av matematikångest. LÄS MER

  2. 12. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  3. 13. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Persson; [2023]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; Bronfenbrenner; support efforts; students´perspective; additional adaptations; special education; high school; upper secondary school; Matematiksvårigheter; Bronfenbrenner; stödinsatser; elevers perspektiv; extra anpassningar; specialpedagogik; gymnasieskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER

  4. 14. Gymnasielärares uppfattning om undervisning av linjära funktioner

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Sebastian Skoglund; Lovisa Ullgren; [2023]
    Nyckelord :The concept of function; linear function; forms of representation; students difficulties; teaching; teachers; teaching materials; PCK; Funktionsbegreppet; linjär funktion; representationsformer; elevers svårigheter; undervisning; lärare; läromedel; PCK;

    Sammanfattning : The study has investigated what knowledge Swedish upper secondary school teachers, who teach mathematics in the courses 1a, 1b or 1c, express about the teaching of linear functions. Furthermore, the study investigated what teachers believe students need to learn, which instructional activities teachers believe they use and what difficulties teachers perceives in teaching. LÄS MER

  5. 15. Blockmodellen : En studie om elevers användande av Blockmodellen i problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Julia Nordheim; [2023]
    Nyckelord :Bar Model; problem solving; Singapore model; mathematics; primary school; Blockmodellen; problemlösning; Singaporemodellen; matematik; grundskola;

    Sammanfattning : Blockmodellen är en visuell problemlösningsstrategi som kommer från Singapore och som används för att lösa matematiska problemlösningsuppgifter. Modellen används i allt fler svenska skolor men trots det saknas svensk forskning inom området. LÄS MER