Sökning: "mathematics teaching in Sweden"
Visar resultat 21 - 25 av 151 uppsatser innehållade orden mathematics teaching in Sweden.
21. En vardagsanknuten matematikundervisning : En kvalitativ studie om elevers syn på en vardagsanknuten matematikundervisning i grundskolans yngre åldrar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om elevers syn på vardagsanknytninginom matematikundervisningen i årskurserna 2 och 3. Metoden vi antog i studien ären kvalitativ ansats som har sin utgångspunkt i semistrukturerade personligaintervjuer. LÄS MER
22. Variation i nivå på kognitiv utmaning i läromedelsuppgifter i matematik : Uppgifter i andragradsekvationer för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Vid undervisning i matematik är det vanligt att undervisningen i stor utsträckning baseras på ett läromedel, både för lärarens teoribeskrivningar och vid elevernas enskilda arbete med uppgiftslösning. Det är därför viktigt att uppgifterna i läromedlet är utformade så att eleven kan utveckla de kunskapersom läroplanen föreskriver. LÄS MER
23. Framgångsrik undervisning i matematik åk 1–3 : En jämförande studie av tre undervisningsmodeller
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie utgår från en tes om framgångsrik undervisning som baseras på Hatties m.fl. (2017) och Grevholms (2012) forskning. Uppsatsen är en jämförande studie som utgår från tre undervisningsmodeller i matematik, traditionell undervisningsmodell, montessorimodellen och singaporemodellen. LÄS MER
24. Obstacles to learning mathematics : An interview study of what obstacles students in upper secondary school believe they encounter when studying mathematics
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : In this instrumental exploratory case study, students on the second largest programme in upper secondary school in Sweden, the Business Management and Economics Programme, were interviewed about what obstacles they believe they encountered when studying the second mathematics course. A first level of analysis, using a constant comparison method, resulted in 19 different obstacles. LÄS MER
25. Positionering av språkliga och kulturella erfarenheter som resurser i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : The following study aims to investigate young Arabic-speaking adults' experiences of mathematics teaching during their time in primary school, more specifically, the study focuses on highlighting experiences of how linguistic and cultural experiences can be positioned as resources in mathematics teaching and how these relate to Arabic-speaking people's possible identity positions. Two questions have been formulated to achieve the purpose of the study: What experiences do Arabic-speaking young adults have of language and culture in mathematics teaching in primary school in Sweden? And what identity positions regarding resources for mathematics learning will be possible based on the young adults' linguistic and cultural experiences? A qualitative method for data collection has been done in the form of semi-structured interviews with 6 Arabic-speaking people aged 18-25 to answer the questions. LÄS MER