Sökning: "mathematics whole-class conversations"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden mathematics whole-class conversations.

  1. 1. Elevernas upplevelser avmatematiksamtal i helklass- En intervju- och observationsstudie i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Maria Norberg; Ida Lagerlöf; [2021]
    Nyckelord :students experience; mathematics whole-class conversations; IRE- patterns; exploratory conversations; participation; elevers upplevelser; matematiska helklassamtal; IRE- samtalsmönster; utforskande samtal; deltagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med en ökad förståelse av elevernas upplevelser av att delta imatematiska samtal i helklass. Arbetet tar avstamp i följande frågeställningar: Vad för slags deltagarmönster framträder i helklassamtal? Och Hur upplever elever delaktighet i matematiska samtal i helklass och vilka faktorer gör att delaktigheten upplevs så? Den metod som använts för att besvara syftet är semistrukturerad intervju samt observation. LÄS MER

  2. 2. Hur kan lärare utnyttja elevers felsvar? : En fallstudie om hur en lärare kan framkalla och utnyttja elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Louise Nilsson Rundlöf; [2020]
    Nyckelord :Pupils misconceptions; Interactive strategies; Rich mathematic interactions.; Elevers felsvar; Interaktiva strategier; Rika matematiksamtal.;

    Sammanfattning : Lärares sätt att förhålla sig till felsvar i matematiken är ett relativt outforskat område. I denna kvalitativa fallstudie var syftet att synliggöra hur en lärare kan använda sig av elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal i undervisningen. LÄS MER