Sökning: "mathematics with connection to reality"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden mathematics with connection to reality.
1. Blockprogrammeringsmiljöers egenskaper : En intervjustudie om lärares arbete med blockprogrammeringsmiljöer i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om vilka egenskaper lärare anser att en blockprogrammeringsmiljö bör ha för att elever ska utveckla sina generella matematiska kunskaper. I denna studie har vi först gjort en induktiv tematisk analys för att hitta teman och sedan en deduktiv analys med hjälp av TPACK och konstruktivism. LÄS MER
2. Matematik "på riktigt" : En kvalitativ studie av lärares uppfattningar om relationen mellan verkligheten och matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Matematiken har använts i flera tusen år. Även om matematiken i sig utvecklas är det en sak som består: vi använder den i verkligheten. Att arbeta med kopplingen mellan matematiken och verkligheten är ett av matematiklärarnas uppdrag. LÄS MER
3. Verklighetsanknuten matematik : En intervjustudien med lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study was to identify which thought's teachers had on the curriculum and its term to connect mathematics with reality, and how to combine this with concept of mathematics. The results presented in this report are based on interviews with seven teachers. LÄS MER
4. Design av verklighetsanknuten matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The aim of this study was to design short interventions based on the literature study, which will change the pupils’ posture on mathematics and connections between problem-solving in mathematics and everyday life. An experimental group of 17 pupils in fifth grade participated in the study and were educated in everyday mathematics 20 minutes a day during four weeks. LÄS MER
5. Att tänka utanför boken : Utomhusmatematikens anknytning till läroplanen och möjlighet till sinnlig variation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Denna studie syftar till att öka förståelsen för utomhusmatematik. Studiens utgångspunkt är att undersöka vilka innehållsområden av matematiken som kan beröras genom utomhusmatematik i grundskolan, vilka förmågor som tränas samt vilken variation mellan sinnen utomhusmiljön erbjuder. LÄS MER